فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

صفایی فراهانی: مهرعلیزاده بر چه اساسی اساسنامه را تحمیلی میداند؟

صفایی فراهانی: نمی‌دانم مهرعلیزاده بر چه اساسی اساسنامه را تحمیلی می‌داند
دنیای فوتبال:رئیس اسبق فدراسیون فوتبال گفت: نمی‌دانم مهرعلیزاده بر چه اساسی اساسنامه را تحمیلی می‌داند و اینکه فیفا خواسته فدراسیون را منضبط کند، چه ربطی به تحمیل دارد؟
محسن صفایی فراهانی درباره مباحث اخیر فوتبال حرف‌های تازه‌ای را مطرح کرده است.

* در مورد اجلاس اخیر خود در زوریخ صحبت می‌کنید؟
ترجیح می‌دهم صحبت نکنم.
* چرا؟
برای اینکه موضوع اجلاس ربطی به فوتبال ایران نداشت. بهتر است در مورد آن حرفی نزنم.
* در اجلاس‌هایی که در فیفا شرکت می‌کنید، دنبال چه هستید؟
تنها برای منفعت فوتبال ایران در فیفا حضور دارم.
* یعنی هیچ منفعت دیگری برای شما ندارد؟
چه منفعتی می‌تواند داشته باشد؛ جز اینکه از وقت شخصی می‌گذرم و در این جلسات شرکت می کنم.
* اما در ایران در مورد حضور شما در فیفا نظرات دیگری داده می‌شود؟
برای من این حرف‌ها مهم نیست. باید در فیفا باشید تا ببینید تمام کشورهای دنیا برای اینکه یک صندلی داشته باشند، چه اقداماتی انجام می‌دهند. بعضی ها نخست‌وزیرشان تماس می‌گیرد تا بتوانند یک صندلی را به خود اختصاص دهند.
* ولی تصور می‌شود برای دفاع از یک نهاد خارجی عضو فیفا هستید؟
آنهایی که چنین تصوری می‌کنند، ناتوانی‌های خود را بپوشانند.
* این مسئله باعث تخریب شخصیت شما نزد افکار عمومی نشده است؟
افکار عمومی در این باره تقصیری ندارند. آنها که نمی‌دانند چه می‌گذرد. آنهایی که راحت درباره این مسائل حرف می‌زنند، باعث می‌شود تا ذهن مردم به من منفی شود.
* با وجود تصویب اساسنامه فدراسیون، این بحث که این اساسنامه از طرف فیفا به ما تحمیل شد، وجود دارد. حتی آقای مهرعلیزاده هم به آن صحه گذاشته است.
نمی‌دانم آقای مهرعلیزاده بر چه اساسی این اساسنامه را تحمیلی می‌داند. اینکه فیفا خواسته فدراسیون را منضبط کند، چه ربطی به تحمیل دارد؟ جوسازی‌هایی که در مورد اساسنامه می‌شود، باعث شده تا مردم که اساسنامه را نخوانده‌اند، این طرز تفکر برایشان به وجود بیاید که هر اتفاقی که رخ می‌دهد، به دلیل اساسنامه است.
* گفته می‌شود قبل از حضور آقای علی‌آبادی در سازمان تربیت بدنی، رئیس سابق سازمان مقابل فیفا ایستاده و با استدلال‌های خود مانع از تصویب اساسنامه فعلی شده است.
۱۱ سال است که با فیفا در تماس مستقیم هستم. مطمئنم که هیچکس با روسای فیفا در این باره صحبت نکرده است. اگر کسی بابت چنین موضوعی با فیفا در ارتباط بوده باشد، بلافاصله متوجه می‌شوم.
* این اساسنامه چه مشکلی دارد که عده‌ای تصور می‌کنند فیفا به ما تحمیل کرده است؟
با یک مثال جواب شما را می‌دهم؛ مگر نه اینکه در ایران بانک مرکزی داریم. مگر همین بانک مرکزی از زمان مرحوم نوربخش که اجازه افتتاح بانک‌های خصوصی داده شد، برای همه بانک‌ها یک حداقل چهارچوبی در نظر نگرفت تا همه از یک انضباط اولیه برخوردار باشند. فیفا هم برای اینکه همه فدراسیون‌های عضو از چهارچوب انضباطی پیروی کنند، یک اساسنامه مشترک تهیه کرده است. اگر در این چهارچوب مسئله‌ای پیدا کردید که نشان از زورگویی فیفا باشد، به من نشان بدهید. اینکه فیفا می‌گوید برای تصمیم‌گیری مجمع عمومی برگزار شود، سهمیه باشگاه‌ها رعایت شود و یا کمیته‌ها حداقل نفرات را داشته باشند،‌ زورگویی و تحمیل است؟
* یعنی نفوذ افراد قوی از یک فدراسیون در فیفا نمی‌تواند مانع از تعلیق فوتبال در آن کشور شود؟
به هیچ وجه. وزیر نفت کویت، شیخ فهد که در زمان ریاست من در فدراسیون، رئیس فدراسیون فوتبال کویت بود، با همه نفوذی که دارد و ریاست کمیته بین‌المللی المپیک آسیا را بر عهده دارد، نتوانست از تعلیق کویت جلوگیری کند. برای آنهایی که به جای آگاه شدن از قوانین، چنین مسائلی را مطرح می‌کنند، متاسفم.
* در ایران بعضی مسئولان شما را یک فرد بیگانه می‌دانند. بیگانه‌ای که به نفع منافع فیفا عمل می‌کند.
برایم نظر این افراد مهم نیست. هر جا که باشم، اگر موضوعی به نفع ایران باشد، آن را مطرح می‌کنم و اگر هم موردی به ضرر باشد، مطرح نمی‌کنم. همان موقعی که کمیته انتقالی بودم، به آقای علی‌آبادی گفتم اگر می‌خواهد نامزد شود، در همان بار اول نام خود را مطرح کند چون در غیر اینصورت، فیفا متوجه حضور او می‌شود و کار به مشکل برمی‌خورد. اگر بیگانه بودم و قصد وطن‌فروشی داشتم، در این مدت که فدراسیون رئیس خود را شناخته، در تماس‌هایی که کنفدراسیون آسیا با من داشته تا بداند همچنان دولت در کار فوتبال دخالت می‌کند، می‌توانستم با گفتن این جواب که بهتر است نمایندگان خود را برای نظارت به ایران اعزام کنند، خود را راحت کنم؛ اما به آنها گفتم بعد از انتخاب رئیس فدراسیون تماس چندانی با این مجموعه نداشتم و فکر نمی‌کنم دولت در فوتبال دخالت کند.
* به دلیل اینکه در گفت و گویی اعلام کردید فدراسیون به دلیل قهرمانی فوتسال و نوجوانان در آسیا به عنوان برترین فدراسیون انتخاب شده، فدراسیون بیانیه‌ای صادر کرد که در آن به ۲۶ معیار که باعث انتخاب شدن ایران به عنوان فدراسیون برتر شده بود، اشاره کرد. معیارهای AFC همین مواردی است که فدراسیون اعلام کرده است؟
مشکل اینجاست که کسی نمی‌رود به این معیارها توجه کند. زمانی که رئیس فدراسیون بودم، از طرف فیفا به عنوان برترین فدراسیون جهان انتخاب شدیم؛ اما همه می‌دانیم که فوتبال ما دارای چه مشکلاتی است. چطور امکان داشت فیفا ما را به عنوان برترین فدراسیون اعلام کند.
* همه بحث ما هم بابت انتخاب شدن ایران به عنوان برترین فدراسیون آسیا همین است.
زمانی که ایران به عنوان برترین فدراسیون جهان شد، چون می‌دانستم برای فیفا چه ضوابطی مهم است، همه آنها را رعایت می‌کردم. به همین دلیل، بالاترین نمره را آوردیم. اگر همه این ضوابطی که مد نظر فیفا و AFC است را رعایت کنند ، نمره بالایی کسب خواهند کرد. اینگونه است که یک فدراسیون عنوان بهترین را کسب می‌کند. برترین فدراسیون را باید در آنجایی جستجو کرد که توانسته‌اند صندلی‌های زیادی در فیفا یا AFC اشغال کنند. مثلا ژاپن در حال حاضر ۶ تا ۷ کرسی را در فیفا و AFC از آن خود کرده است. اما رئیس فدراسیون ایران تازه آنهم با تلاش‌های من جزء کمیته فوتبال معلولین AFC شده است و می‌بینید که حتی نایب رئیس و دبیر او سمتی در AFC ندارد. متاسفم که مسئولان فدراسیون در حالی که خود می‌دانند در چه شرایطی به سر می برند، صرفا به دلیل دستور مقامات بالاتر چنین بیانیه‌ای صادر می‌کنند. آنها همان هایی هستند که مدعی بودند سرمربی تیم ملی را ۴۸ ساعته انتخاب می‌کنند. یکی نیست از آنها بپرسد چرا استقلال و پرسپولیس به این وضع دچار شده‌اند.
* به مورد خوبی اشاره کردید. این روزها بحث خصوصی شدن این دو باشگاه مطرح است؟ به نظر شما امیدی برای خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس وجود دارد؟
تا زمانی که مدیریت دولتی در ورزش حاکم باشد، تیمی خصوصی نمی‌شود. پرسپولیس و استقلال مکان‌های خوبی برای مدیرانی هستند تا بتوانند با حضور در این دو باشگاه استفاده‌های مختلفی ببرند.
* مگر نباید تا پایان سال ۲۰۰۹ همه باشگاه‌ها خصوصی شوند؟
همه این مطالب را به مدیران گفته‌ام. مواردی که روی کاغذ به AFC داده‌ایم، با واقعیت فاصله دارد. اگر شاخص‌های AFC را رعایت نکنیم سهمیه‌های خود را برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا از دست می‌دهیم. خصوصی شدن باشگاه‌ها از سال ۸۵ به فوتبال ایران ابلاغ شده است. دو سال است آن را از دست داده‌ایم و باید ببینیم تا پایان امسال چه رخ خواهد داد. به همه مدیران توصیه کرده‌ام که این بار با دفعات گذشته فرق می‌کند. نماینده‌های AFC اگر سالی سه بار برای نظارت به ایران می‌آمدند؛ از این به بعد مکررا نحوه نظارت خود را بیشتر خواهند کرد. ما باید در عمل نشان دهیم حرفه‌ای شده‌ایم. 

 

 

                           برای دیدن بقیه اخبار در قسمت آخرین  

                   اخبارازدنیای فوتبال روی خبر مربوطه کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد