فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

کریمی یک نفره مقابل استقلال

iran - steel azin - ali karimi

دنیای فوتبال:علی کریمی فردا برای اولین بار با پیراهنی غیر از پیراهن پرسپولیس در یک بازی فوتبال به مصاف استقلال می‌رود او که هنوز از نحوه جدایی‌اش از پرسپولیس عصبانی است بی‌تردید انگیزه‌های زیادی برای تبدیل شدن به مرد اول این مسابقه دارد

اواسط دهه 70 تیم فوتبال فتح تهران که در لیگ دسته اول تهران بازی می‌کرد بازیکنی داشت که نشانه‌های متفاوتی را از بازیکنانی که در آن سطح فوتبال بازی می‌کردند، بروز می‌داد. معدود کسانی که برای تماشای بازی‌های دسته اول تهران در گوشه‌ای از ورزشگاه سوت و کور شیرودی چمباتمه می‌زدند گاه و بی‌گاه علی کریمی را تبلیغ می‌کردند اما او شناخته نشد تا زمانی که با پیراهن فتح در مسابقات فوتسال ماه رمضان چشم‌ها را گرد کرد. مسابقات فوتسال آن روزها تازه باب شده بود و برای خودش رونقی داشت. استقلال و پرسپولیس با بازیکنان چمنی خود در بازی‌ها حاضر می‌شدند و فوجی از تماشاگر را به سالن 12 هزار نفری آزادی می‌کشاندند.
***
فتح تهران در آن سال‌ها – اواسط دهه 70 – مفهوم بازیکن سالنی‌باز را به نمایش می‌گذاشت و علی کریمی فتح روی پارکت اعجوبه‌ای بود با شوت‌های وحشتناک و دریبل‌های پایان‌ناپذیر. استقلال و فتح به فینال رسیدند و آبی‌دوست‌ها برای تماشای قهرمانی تیم‌شان آزادی را قرق کردند. در آن تیم استقلال بازیکنانی مثل محمد نوری، علیرضا منصوریان، فرهاد مجیدی، محمدعلی یحیوی، محمدرضا مهرانپور و علی حاج‌اکبری حضور داشتند و امیر قلعه‌نویی سرمربی بود. فتح در آن بازی استقلال را با گل‌های پیاپی تحقیر کرد و ستاره مسابقه علی کریمی بود که تمام مغرورهای آبی‌پوش را به دنبال خودش می‌کشید. تماشاگران عصبانی با شعارهای تحریک‌آمیز او را هدف گرفتند و علی کریمی پس از یکی از گل‌هایش با حرکت دست به آنها پاسخ داد. در یک چشم به هم زدن صندلی‌ها به وسط زمین پرتاب شدند و داور برای آرام کردن جو سالن علی کریمی را اخراج کرد. این آغاز راه بازیکنی بود که به سرعت جادوگر فوتبال ایران لقب گرفت و همواره در صف اول دشمنان استقلال رویت شد.
 ***
اکثر ستاره‌های فوتبال ایران در یک تعریف مشترکند. آنها در بازی‌های بزرگ کپ می‌کنند و حتی نیمی از توانایی‌هایشان را بروز نمی‌دهند. بازیکن شاخصی مثل علی دایی در این سال‌ها هر بار رودرروی استقلال ایستاد در حد و اندازه‌های خودش ظاهر نشد و در این سیاهه می‌توان نام فرهاد مجیدی، علیرضا نیکبخت واحدی، علیرضا منصوریان و حتی کریم باقری را هم گنجاند. علی کریمی اما همیشه در داربی ستاره بوده و بهترین بازی‌هایش را به تصویر کشیده است. او اولین بار در سال 1378 در مسابقه‌ای که با تک‌گل مهدی هاشمی‌نسب یک بر صفر به سود پرسپولیس به پایان رسید رودرروی استقلال ایستاد و به‌رغم وظایف دفاعی که توسط علی پروین برایش تجویز شده بود بازی قابل اعتنایی را ارائه داد. محرومیت یکساله علی کریمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا که در پی درگیری او با داور یکی از بازی‌های تیم‌ملی امید در ویتنام اتفاق افتاد ستاره نوظهور پرسپولیس را از فوتبال دور کرد اما بازگشت دوباره کریمی با ادامه آتش‌بازی او در داربی‌ها توام شد.
***
 در بازی معروف سال 1379 که به تساوی 2 بر 2 و درگیری پایان یافت کریمی مرد همه‌کاره زمین لقب گرفت. هرچند استقلال در آن مقطع تیم پرمهره و قدرتمندی داشت که در نهایت قهرمان هم شد اما مانورهای کریمی در میدان که بازیکنان حریف را مقابل چشم صد هزار تماشاگر به هم گره می‌زد عملا کفته ترازوی برتری روحی و روانی را به سود پرسپولیس سنگین می‌کرد. در یک صحنه ستار همدانی برای متوقف کردن کریمی علنا روی کول او سوار شد و سعی کرد به هر نحوی که شده از ورود کریمی به محوطه جریمه جلوگیری کند اما شماره هشت پرسپولیس، همدانی را تا درون محوطه جریمه به دنبال خود کشاند و در نهایت آنجا به درخواست او برای زمین خوردن پاسخ مثبت داد. پرسپولیس صاحب یک ضربه پنالتی شد و یک بر صفر پیش افتاد. در ادامه ورق بازی به سود استقلال برگشت. وقتی مهدی هاشمی‌نسب در دقیقه 86 گل دوم استقلال را به ثمر رساند نیمه آبی ورزشگاه منفجر شد و کار تمام شده به نظر می‌رسید اما علی کریمی هنوز در زمین بود. او در دقیقه 90 با یک ضربه آکروباتیک بازی دراماتیک را به تساوی کشاند. از آن مسابقه بیش از خوشحالی مفرط مهدی هاشمی‌نسب پس از باز کردن دروازه احمدرضا عابدزاده که به غش کردن او منجر شد، تصویر علی کریمی در حالی که دو دستش را به سوی هواداران پرسپولیس باز کرده بود و لبخند می‌زند در ذهن مانده است. کریمی در بازی برگشت لیگ 79 هم شاخص بود و در نیمه اول سه بار با در هم پیچیدن مدافعان استقلال با هادی طباطبایی تک به تک شد اما آن روز، روز دروازه‌بان استقلال بود. پس از آنکه علیرضا اکبرپور گل برتری استقلال را به ثمر رساند تقریبا تمام آبی‌پوش‌های حاضر در میدان علی کریمی را محاصره کردند تا جادوگر اولین شکست مقابل استقلال را تجربه کند. با جدایی علی کریمی از پرسپولیس و کوچ او به فوتبال امارات، آلمان و قطر، پرسپولیس داربی‌های خاطره‌انگیزی را تجربه نکرد. آنها آخرین بار در بازی برگشت لیگ دوم حرفه‌ای 2 بر 1 استقلال بحران‌زده‌ای که در نهایت نهم شد را شکست دادند و پس از آن سه سال پیاپی نتیجه‌ای بهتر از سه تساوی و سه شکست به دست نیاوردند.
 ***
تردیدی نیست که پرسپولیس بدون علی کریمی هر دو بازی رفت و برگشت لیگ فصل گذشته را به استقلال واگذار می‌کرد. در بازی رفت آبی‌ها تا دقیقه 88 با یک گل پیش بودند و رمقی در حملات پرسپولیس دیده نمی‌شد اما کریمی با جای‌گیری در نقطه کور خط دفاعی استقلال چنان ضربه سر هوشمندانه‌ای زد که دو مدافع آبی‌پوش – هادی شکوری و پژمان منتظری – حتی با دست هم نتوانستند مانع ورود توپ به دروازه شوند. در نیمه اول این بازی،‌ علی کریمی یکی از به یادماندنی‌ترین صحنه‌های داربی را خلق کرد. او با یک دریبل کشویی از چنگ دو مدافع استقلال گریخت و باعث شد آنها با سر به یکدیگر برخورد کنند. ضربه کریمی اما از نزدیکی‌های محوطه شش قدم به آسمان زده شد تا استقلال تحقیرآمیز‌ترین گل تاریخ داربی را دریافت نکند. در بازی برگشت باز هم استقلال اوایل نیمه دوم به گل رسید و علی کریمی که در نیمه نخست زیاد به چشم نیامده بود از این لحظه به بعد آستین‌ها را بالا زد. او موقعیت‌های مناسبی را برای هم‌‌تیمی‌هایش مهیا کرد که یکی پس از دیگری به هدر رفتند اما سرانجام در دقیقه 90 علی علیزاده از ترس، توپی که در آستانه فرود روی سر کریمی بود آن را با دست لمس کرد و به این ترتیب شماره هشت یک پنالتی دیگر به پرسپولیس هدیه داد.
 ***
علی کریمی فردا برای اولین بار با پیراهنی غیر از پیراهن پرسپولیس در یک بازی فوتبال به مصاف استقلال می‌رود او که هنوز از نحوه جدایی‌اش از پرسپولیس عصبانی است بی‌تردید انگیزه‌های زیادی برای تبدیل شدن به مرد اول این مسابقه دارد. اگر کریمی بتواند اولین شکست فصل استقلال را در قالب ستاره یک تیم تازه‌وارد رقم بزند و دو هفته بعد پرسپولیس در تکرار این اتفاق ناکام بماند،عباس انصاری‌فرد به شدت از سوی هواداران تحت فشار قرار خواهد گرفت و مقابل جمعیتی که نام بازیکن گره‌گشای فصل قبل را فریاد می‌زنند چاره‌ای جز تسلیم و ترک صحنه نخواهد داشت. کریمی خوب می‌داند هواداران پرسپولیس در لحظه‌لحظه داربی دهم مهرماه خاطرات جولان کریمی را به خاطر می‌آورند و چنانچه این یادآوری‌ها با ناکامی پرسپولیس در داربی از یکسو و درخشش علی کریمی مقابل استقلال از سویی دیگر همراه شود، شماره هشت جنگ را از انصاری‌فرد خواهد برد. تعدد قرمزهایی که فردا برای تماشای علی کریمی مقابل استقلال به ورزشگاه می‌روند حاکی از چالش جدیدی است که از این هفته به بعد پیش روی باشگاه پرسپولیس قرار می‌گیرد.
***
اگر کریمی بتواند اولین شکست فصل استقلال را در قالب ستاره یک تیم تازه‌وارد رقم بزند و دو هفته بعد پرسپولیس در تکرار این اتفاق ناکام بماند، عباس انصاری‌فرد به شدت از سوی هواداران تحت فشار قرار خواهد گرفت و مقابل جمعیتی که نام بازیکن گره‌گشای فصل قبل را فریاد می‌زنند چاره‌ای جز تسلیم و ترک صحنه نخواهد داشت.
 

 

 

                         لطفا درخصوص این خبر نظر دهید 

                         برای دیدن بقیه اخبار در قسمت آخرین  

                   اخبارازدنیای فوتبال روی خبر مربوطه کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد