فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

هواداران تراکتور هوشیار باشند

tractorsazi

دنیای فوتبال:فوتبال ریشه‌دار تراکتور، جوانه‌ای تازه زد و نیاز به مراقبت ویژه دارد، مخصوصا از حوادثی که ممکن است بر اثر احساسات، این تیم را از پشتوانه اصلی خود(هواداران) محروم کند

حضور هشتاد هزارنفر در بازی تراکتورسازی تبریز، از سرزندگی و ریشه‌ دوانی عمیق فوتبال در سرزمین ایران حکایت دارد. اگر چه پس از 8 سال غیبت، تیم امسال تراکتورسازی به شدت احساساتی است اما به مدد هواداران و تقویت این تیم در نیم فصل دوم می‌تواند در نیمه بالایی جدول ماندگار گردد. مدیریت شفق و نیز بازی‌هایی که آقای فراز کمالوند به سبک لیگ یک با بضاعت موجود تیم، از تراکتورسازی می‌گیرد، قابل تحسین است و برای اثبات ایم مسئله  شما را به بازی با استقلال و قیاس نفری و فنی این دو تیم ارجاع می‌دهم. اما دشمن بزرگ تراکتور اشکالات ساختاری فعلی فوتبال ایران و کوته بینی حاکم بر متولیان فوتبال و نیز عدم توجه کافی مدیران رده بالای شرکت تراکتورسازی به اهمیت موضوع است که حتی می‌تواند سقوط زودهنگام تراکتورسازی را به دنبال داشته باشد. چنانچه در جهت عکس به عنوان نمونه حمایت بی‌چون چرا فولاد سپاهان از تیم سپاهان مدیرانش را مدعی قطب سوم و دچار توهماتی از این دست کرده است. ..
تبریز و معنای میزبانی
حضور تراکتورسازی در لیگ برتر ابعاد متعدد و قابل بحث دارد اما مهمتر از همه  برای هواداران تیم(از جمله حقیر)،‌ علیرغم داشتن آرزوهای بلند پروازانه برای تراکتور، هدف واقع‌بینانه حفظ و تثبیت تیم در شرایط کنونی است و اما حضور هشتاد هزار تماشاگر به شکلی که در تبریز شاهد آن بودیم، خودگامی بزرگ برای نزدیک شدن به ذات و ماهیت فوتبال در ایران بوده است.
 سال‌هاست سوءمدیریت، فوتبال ایران را با در هم ریختن مفاهیم، از آن دور کرده، و به تدریج اهمیت خود را از دست داده بود. این نکته مهم نقش میزبانی در فوتبال است اگر چه مربیان تیم‌های بدون هوادار مثل  غلام پیروانی مکرر برآن تأکید داشتند اما به بیان درد اکتفا می‌کردند و از ذکر درمان آن که مستلزم دگرگونی  کامل تشکیلات فوتبال ایران است، غفلت می‌کردند و این در حالی است که فوتبال ذاتاً در حوزه‌ای خارج از حوزه دولتی قادر به ادامه حیات طبیعی و رشد و شکوفایی است و بر فوتبال ایران از این ناحیه صدمات فراوانی وارد شده است. در سال‌های اخیر دو تیم استقلال و پرسپولیس به عنوان دو تیم معتبر تهران در همه شهرستان‌ها اگر نگوییم هم چون میزبان حداقل به اندازه میزبان از حمایت هواداران خود برخوردار می‌شدند و همین امر بازیکنان این دو تیم را لوس و ننر بار آورده بود و بعد از سال‌ها استقلال طعم واقعی بازی در زمین حریف را حس کرد و حمایت یکپارچه و بی‌وقفه هواداران تراکتورسازی باعث شد بازیکنان استقلال آن روی فوتبال را با گوشت و پوست خود احساس کنند اگر به حرکات طالب‌لو و سایر بازیکنان استقلال در طول بازی دقت می‌کردیم حتی می‌توان مدعی شد علیرغم برتری نفری و فنی استقلال، نتیجه به دست آمده غیرمنصفانه به نفع استقلال رقم خورد.
 بعد از این بازی بهتر می‌شود درک کرد که مثلا چرا منچستر در اولدترافورد از هیچ تیمی نمی‌هراسد اما حتی بازی در زمین دربی کانتری برای این تیم کابوس است..
این فوتبال است ، فوتبال
 اما یک نکته مهم .  برخی اندیشه‌ها که بوی افکار شوونیستی از آنها به مشام می‌رسد ، در اظهارات برخی هواداران تراکتورسازی خود را نشان داده که ریشه در تفکرات سیاسی و بر تئوری‌های باطلی مثل تضاد پیرامون و مرکز و ... دارد.این تفکرات نه تنها کمکی به تراکتورسازی نمی‌کند بلکه صدمه‌ای جبران ناپذیر به آنها خواهد کرد.از یاد نبریم  نام و آوازه تراکتورسازی در هماوردی و رقابت در لیگ سراسری ایران به دست آمده است و فوتبالی شناخته شده در سطح کشور است. نگاه سرپایی به تاریخچه فوتبال ایران نشان می‌دهد که فوتبال ایران از همان آغاز مبرسه تا اساسی فوتبال تکنیکی و سرعتی جنوب (مهم از فوتبال آنگلوساکسون) و فوتبال قدرتی شما ایران اعم از آذربایجان، گیلان، بندرانزلی و ... (مهم از فوتبال روسیه) و فوتبال تاکتیکی مرکز(تهران) استوار شده است و تیم ملی ایران همواره در تمام طول تاریخ خود از آن سود برده و شناسنامه‌ای قابل دفاع برای خود تدارک دیده است و شاهدیم که هنوز کریم باقری به عنوان نماینده فوتبال این ناحیه در 36 سالگی به تیم ملی دعوت می‌شود لذا ایجاد شکاف و در برابر هم قرار دادن آنها خارج از چارچوب رقابت سالم ورزشی در وهله اول به فوتبال ایران و در مرحله بعدی لطمه اساسی به فوتبال سایر نواحی ایران وارد خواهد کرد.
مراقب باشید
 برای درک بهتر مطلب می‌توان به فوتبال آذربایجان جعلی شوروی سابق در زمان حال مراجعه کرد که فوتبالی بی‌ریشه و بی‌هویت بوده و امروزه زنگ تفریح تیم‌های ملی اروپایی شده است ، در حالی که گل زدن به تیم ملی ایران (جام 98)، حتی کلینزمن را از خود به خود می‌کرد و  می‌خواست تور را پاره کند. هواداران تراکتور باید به همه جوانب و اشراف کامل داشته باشند چون  فوتبال ریشه‌دار تراکتور، جوانه‌ای تازه زد و نیاز به مراقبت ویژه دارد، مخصوصا از حوادثی که ممکن است بر اثر احساسات، این تیم را از پشتوانه اصلی خود(هواداران) محروم کند، باید پرهیز کرده و هواداران از کلاس و شخصیت فوتبال آذربایجان و بالاخص تبریز و نامی که این خطه در طول تاریخ ایران و به ویژه در یکصد سال اخیر داشته به خوبی حراست و پاسداری کنند . 
 

یحیی اهری 

 

 

                         لطفا درخصوص این خبر نظر دهید 

                         برای دیدن بقیه اخبار در قسمت آخرین  

                   اخبارازدنیای فوتبال روی خبر مربوطه کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد