فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

علیپور: کوثری (ورزش دو) نمیتواند جلوی منشور اخلاقی را بگیرد

علیپور: کوثری (ورزش دو) نمیتواند جلوی منشور اخلاقی را بگیرد 

دنیای فوتبال:دبیر ستاد منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال جزییات جدیدی از پشت پرده مخالفت با اجرای منشور اخلاقی را افشا کرد.

منشور اخلاقی این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده و مخالفان و موافقان زیادی دارد. کلیات و نحوه اجرای آن از مواردی است که اهالی فوتبال درباره آن نظرات متفاوتی داده‌اند.
 خبرگزاری فارس برای پاسخ به این ابهامات گفت‌وگویی تفصیلی با حجت الاسلام علیرضا علیپور، دبیر ستاد منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال انجام داده است.
گفت‌وگوی فارس با علیپور را در زیر می‌خوانید:
 

* منشور اخلاقی محکم راه خود را ادامه می‌دهد
منشور اخلاقی چیزی نیست که مخالفان آن بتوانند آن را به زمین بزنند. تاکتیک‌هایی که مخالفان برای زدن منشور اخلاقی به کار گرفته‌اند، نخ نما شده و کاربردی ندارد.
 

* مسائل پشت پرده باعث ایجاد منشور شدواقعیت این است که خیلی از مسائل پشت پرده را نمی‌توان به مردم گفت. جریاناتی در فوتبال وجود دارد که به عنوان واقعیت در این فوتبال حکمفرما بودند.
بحث منشور اخلاقی از سال ۱۳۸۲، یعنی سالی که محمد دادکان وارد فدراسیون شد، جرقه زده شد. در آن سال‌ها دو جریان، مزاحم کار سالم سازی بودند. یکی جریان رسانه‌های زرد بود که اگر بخواهیم عمیق‌تر شویم، باید به گذشته‌های دورتری برویم؛ یعنی در دهه ۶۰ که به دلیل جنگ تحمیلی، دغدغه اصلی‌ مسئولان نظام دفاع از کشور بود و به ورزش در حد ضرورت نسبی پرداخته می‌شد. در همان ایام با وجود همه سختی‌ها تیم‌های ملی و فدراسیون‌های زحمت خود را می‌کشیدند.
جریان دوم، همان جریان ناشی از اتاق فکر و عقبه پشت پرده جریان رسانه‌ای است؛ یعنی مطرح شدن شماری از مربیان که از طریق همین رسانه‌ها زرد حمایت می‌شدند. این جریان حمایتی کاملا هدفمند بود و در همان ایام پول وارد فوتبال شد.
 

* زد و بند وارد فوتبال شددر همان سال‌ها گروهی این مربیان خاص را حمایت می‌کردند تا همیشه در صحنه باشند. متاسفانه در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ این جریان مربیان با یکسری زد و بند‌هایی که در فوتبال انجام می‌دادند باعث به وجود آمدن شرایطی ‌شدند که بازیکنان برای داشتن تیم مجبور به همکاری با این مربیان می‌شدند. در این میان خیلی از مربیان خوب و بادانش از این چرخه بیرون می‌ماندند چون نمی‌خواستند با زد و بند کار کنند. با توجه به این مسائل پشت پرده باید چاره‌ای اندیشید می‌شد که جلوی این مسائل گرفته شود. از زمان دادکان به فکر ایجاد منشور اخلاقی بودیم و اصلا یکی از دلایلی که باعث اختلاف بین دادکان و سازمان تربیت بدنی می‌شد ریشه در همین موضوع داشت. چون می‌دانستند با ماندگاری دادکان ریشه این جریانات خشک می‌شود.
 

* تبانی، باج‌گیری و سوء استفاده از بازیکنان اوج گرفتیکی از مواردی که باعث ایجاد منشور اخلاقی شد بحث‌های تبانی بود که در گذشته اتفاق می‌افتاد یا به کارگیری بازیکنان به شکل خاص. مثلا از بازیکنی در فلان روزنامه مصاحبه می‌گرفتند و بعد به مربی مورد نظر خود می‌گفتند که باید این بازیکن را جذب کند و سپس آن بازیکن پس از عقد قرارداد باید بخشی از پول خود به خبرنگار آن روزنامه یا دبیر سرویس آن پرداخت می‌کرد.
بعدها دلال‌ها روی کار آمدند. سوء استفاده از بازیکنان و باج گیری از آنان نمونه دیگری از فساد در ایران است. حتی گاهی اوقات دیده می‌شد که برای استفاده از بازیکن از او می‌خواستند که پول بیشتری بپردازد. در همان سال‌های اول ریاست دادکان رئیس هیات مدیره یکی از باشگاه‌های مطرح گفت فلانی که مربی من است اعلام کرده مبلغی را به روزنامه نگاری بدهم. بنابراین مقداری از این پول را باشگاه به من بدهد و بعد همان مربی با تک گل‌های مشکوک و پنالتی‌های مورددار قهرمان شد. علاوه بر آن مسائل محیطی فوتبال نیز باعث ایجاد منشور اخلاقی شد.
 

* باشگاه‌ها برای بازیکنان برنامه‌ای ندارند
وقتی بازیکنی یک‌شبه به پول‌های کلان دست پیدا می‌کند و سپس همان بازیکن باید به صورت مجردی زندگی کند احتمال ایجاد نادرست وجود دارد. برای این بازیکنان نه خوابگاهی، نه برنامه آموزشی و نه اوقات فراغت سالمی وجود دارد. در صورتی که در فوتبال دنیا بازیکنان کاملا با برنامه زندگی می‌کنند.
در فوتبال ایران بازیکن و مربی پول حرفه‌ای می‌گیرد اما رفتار حرفه‌ای انجام نمی‌شود. در طول سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم بازیکنان خوب ایران با شب نشینی‌های بی‌موقع، حضور در قهوه‌خانه‌ها دچار حادثه شدند. آن طیف مخالفی که با سازمان لیگ و منشور اخلاقی مشکل دارند چطور می‌گویند ما وارد حریم خصوصی افراد می‌شویم. در حالی که در بزرگترین باشگاه‌های دنیا رعایت چنین مسائلی واجب است.
 

* منشور اخلاقی را با موافقت باشگاه‌ها اجرا می‌کنیموقتی پیش نویس منشور اخلاقی نوشته شد رایزنی‌های مختلفی با ارگان‌های حقوقی صورت گرفت. پس از نوشته شدن آن، این طرح را با باشگاه‌ها در میان گذاشتیم که در نظر سنجی‌ اولیه ۱۲ باشگاه موافق، ۵ باشگاه ممتنع و یک باشگاه مخالف اجرای آن بودند.
پس از آن منشور را برای ویرایش دوم مورد بررسی قرار دادیم و بار دیگر از باشگاه‌ها نظر سنجی‌ کردیم. در مرحله دوم ۱۷ باشگاه موافق و یک باشگاه مخالف اجرای منشور بودند. پس از نظر سنجی از باشگاه‌ها منشور در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تصویب شد و سپس در جلسه دوباره با مدیران باشگاه‌ها در همین خصوص بحث‌هایی شد و همه باشگاه‌ها موافق اجرای آن بودند.
 

* منشور اخلاقی مبتنی بر سه اصل حقوقی استافرادی که در برنامه‌های تلویزیونی شرکت و احساس می‌کنند خیلی بلد هستند و در واقع در حال کلاه گذاشتن بر سر مردم هستند بدانند که منشور اخلاقی بر ۳ اصل حقوقی مبتنی است. اول توافق عمومی باشگاه‌ها، دوم شرط ضمن عقد قرارداد که مربیان و بازیکنان موظف به امضای فرم‌های منشور اخلاقی هستند و سوم اصل منشور اخلاقی فیفا.
در فیفا کمیته‌ای به نام اخلاق وجود دارد که همطراز با کمیته انضباطی فیفا است. آنهایی که ادعای کارشناسی دارند بهتر است مطالعه کنند و سپس ایراد بگیرند. تعجب می‌کنم آنهایی که می‌گویند قانون بلدیم از چه چیز غیرقانونی منشور ایراد می‌گیرند؟
 

* در کار قوه قضائیه دخالت نمی‌کنیم
ایراد گرفته شده که ما در کار قوه قضائیه دخالت می‌کنیم در حالی که هر حکمی که قوه قضائیه صادر می‌کند آثار جرم و تبعات ناشی از آن مشخص می‌شود. کسی که محکوم است و حکمی علیه او داده می‌شود یکسری آثار را باید تحمل کند. مثلا اگر فردی در اداره‌ای مشغول به کار باشد و برایش حکم قضایی صادر شده باشد علاوه بر آنکه باید تبعات آن حکم را بپذیرد در اداره‌ای که هم کار می‌کند کمیسیون تشکیل می‌شود و وی را به دلیل داشتن حکم قضایی اخراج می‌کند. این فرد می‌تواند در جامعه زندگی کند اما نمی‌تواند کارمند آن اداره باشد. همین موضوع در فوتبال هم حاکم است.
چطور وقتی کارمندی با حقوق ۳۰۰ هزار تومانی شامل چنین قانونی می‌شود فوتبالیستی که پول بیت المال را می‌گیرد و به عنوان چهره مدام در رسانه های دیداری و نوشتاری مطرح می‌شود نباید شامل این قانون شود؟ بیان چنین مخالفی مغالطه آشکار است. کسانی مخالف می‌کنند که سکولار، تکنوکرات یا عضو حزب توده هستند. اگر هم مسلمان نباشند اگر قانون را بدانند چنین حرفی نمی‌زنند.
کسی که هزینه فوتبال را می‌دهد چه بخش خصوصی چه بخش عمومی حق دارد بگوید بازیکن فاسد اخلاق را نمی‌خواهم، بازیکنی که به ناموس مردم نگاه می‌کند نمی‌خواهم. بازیکنی که هر شب در کلانتری به دلیل بدمستی بازداشت می‌شود و صلاحیت ورود به فوتبال را ندارد یا آن مربی که دنبال تبانی، حق حساب گرفتن از بازیکن است را نمی‌خواهم.
 

* منشور اخلاقی کسی را محروم نمی‌کندهر بازیکنی که می‌خواهد وارد مجموعه یک تیم شود باید شرایط منشور اخلاقی را داشته باشد. این شرایط به طور مثال این است که معتاد نباشد، سوء شهرت نداشته باشد و سوء پیشینه اخلاقی نداشته باشد.وقتی اکثر بازیکنان می‌توانند منشور اخلاقی را رعایت کنند بازیکنی که این شرایط را ندارد اخلاق خود را اصلاح کند. منشور اخلاقی کسی را محروم نمی‌کند بلکه به کسی که شرایط اخلاقی منشور را نداشته مجوز حضور در آن تورنمنت را نمی‌دهد. وقتی کسی نمی‌تواند در تورنمنتی وارد شود چطور محروم می‌شود؟ بهتر است بازیکنان و مربیان مواظب رفتار خود باشند.
 

* اولین شرط مربیگری تبعیت از قانون است
مربی یعنی معلم. او می‌خواهد به شاگردش چه چیزی را یاد دهد؟ اولین شرط مربیگری تبعیت از قانون است و اولین شرط مربی شدن داشتن جسمی سالم است. وقتی از مربیان خواسته می‌شود تست اعتیاد بگیرند فقط به خاطر حفظ سلامت خود و شاگردانشان است. مربی و بازیکن تافته جدا بافته از جامعه نیستند. هر مربی که از انجام تست اعتیاد طفره می‌رود معلوم است که از قانون تبعیت نمی‌کند و اولین شرط مربیگری را ندارد. کسی که پول خود را از فوتبال می‌گیرد باید این شرایط را بپذیرد.
در برنامه‌های تلویزیونی که آدم‌های مخالف در این باره صحبت کردند و از گرفتن تست اعتیاد گله مند بودند ممکن است جزو کسانی باشند که از این تست سالم بیرون نیایند. البته نظر همه برای ما قابل احترام است. حتما کسی که نظر می‌دهد دلیل خاص خود را دارد اما فدراسیون قانون را اجرا می‌کند.
 

* حضور فردی با طرز رفتار و برخورد مشخص در سیما
منشور اخلاقی یک تفاهم نامه است که در حال نهادینه‌ شدن است و برای پاک سازی فوتبال انجام می‌شود. منشور اخلاقی می‌خواهد از فوتبالیست‌های با اخلاق ارزشی و خوش رفتار دفاع کند. متاسفانه برخی رسانه‌های ما چه نوشتاری و چه دیداری و گفتاری به دلایل خاص که البته قابل احترام است فقط جنبه‌های منفی را برای جذب مخاطب تبلیغ می‌کنند و سراغ ۲ یا ۳ مربی خاص می‌روند. از مهندس ضرغامی این گلایه را دارم که چرا نباید در برنامه‌های ورزشی تلویزیونی افرادی مثل غلامحسین پیروانی، کریم باقری، محرم نویدکیا، فرشید طالبی، محمود یاوری، داوود مهابادی، مجید جلالی و ... مطرح شوند؟ در هفته گذشته در برنامه \"ورزش از نگاه دو \" با پیشینه خاص مجری که برای همه طرز رفتار و برخوردش شناخته شده، دو نفر خاص حضور داشتند؟
 

* پدرخوانده‌ها نمی‌توانند جریان سازی کنند
پدر‌خوانده‌های ورزش ایران فکر می‌کنند با این جریان سازی بحث مبارزه با ناهنجاری‌های فوتبال را سوخت می‌کنند اما آنها بدانند که قطعا چنین اتفاقی نمی‌افتد. از ضرغامی می‌خواهم با رسالت خودش و ترویج ارزش‌های اخلاقی و رفتاری در ورزش فوتبال بیشتر توجه کند. البته من دو سه بار با گروه ورزش صدا و سیما جلسه داشتم. آنها انسان‌های ارزشمندی هستند اما از دعوت میهمان خاص یکی یا دو تا از برنامه‌های ورزشی انتقاد جدی دارم. از ضرغامی خواهش می‌کنم با وجود گرفتاری‌هایی که دارد یک کارگروه مشخص کند و برنامه‌های یک سال گذشته برنامه‌های مختلف تلویزیونی را بررسی کند و در صورت صلاحدید برای اصلاح بعضی از این برنامه‌های ورزشی دستورات جدی‌تری ابلاغ کند.
 

* مجری برنامه ورزش از نگاه دو در اشتباه استاگر مجری برنامه ورزش از نگاه دو فکر می‌کند با دعوت از افراد خاص به شکل هدفمند می‌تواند جلوی این حرکت اصلاحی را بگیرد به شدت در اشتباه است. البته در آینده نزدیک پشت پرده پدر خوانده‌های ورزشی و برخی از مجریان رسانه‌ای در عدم صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰ برای مردم بیان خواهد شد. از سازمان محترم بازرسی کل کشور، دفتر ویژه پیگیری و بازرسی سازمان تربیت بدنی و مراجع ذیربط درخواست می‌کنیم کار گروه‌ ویژه‌ای مامور کنند و قراردادهای برخی از بازیکنان و مربیان را و نوع عملکرد آنها را به شکل خاص بررسی کنند و واقعیت‌ها را هر چه بود به مردم بگویند. منشور اخلاقی با قدرت در فدراسیون فوتبال اجرا می‌شود. کلیه اهالی فدراسیون تاکید دارند و با این جو سازی‌ها و با جنگ روانی هیچ گونه عقب نشینی صورت نمی‌گیرد.  

 

منبع: خبرگذاری فارس

                                    لطفا در خصوص این خبر نظر دهید 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد