فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

ناصر حجازی؛ دومین دروازه بان قرن آسیا و چهل و یکم جهان

ناصر حجازی؛ دومین دروازه بان قرن آسیا و چهل و یکم جهان 

فوتبال روز:در رده بندی بهترین دروازه بانان تاریخ فوتبال در قرن بیستم، از ایران فقط نام ناصر حجازی سنگربان اسبق تیم ملی ایران در دهه ۵۰ شمسی به چشم می خورد.

"ناصر حجازی" دروازه بان و کاپیتان سابق تیم ملی این روزها در بستر بیماری است. وی یکی از بزرگترین دروازه بانان تاریخ فوتبال آسیاست که ۱۰ سال قبل به عنوان دومین دروازه بان قرن آسیا و چهل و یکمین دروازه بان برتر جهان در قرن بیستم برگزیده شد. اشاره به افتخار بزرگ در این روزهای بیماری بی مناسبت نخواهد بود:
در رده بندی بهترین دروازه بانان تاریخ فوتبال در قرن بیستم، از ایران فقط نام ناصر حجازی سنگربان اسبق تیم ملی ایران در دهه ۵۰ شمسی به چشم می خورد. رده بندی بهترین دروازه بانان قرن در سال ۱۹۹۹ و در پایان قرن بیستم توسط فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار انجام شد. انتخاب برترین دروازه بانان قرن در یک فرآیند ۵ مرحله ای از سوی IFFHS و توسط روزنامه نگاران و کارشناسان فوتبال از تمام کشورهای دنیا انجام شده است و مبنای این انتخاب نیز عملکرد دروازه بانان در طی قرن گذشته در مسابقات داخلی و بین المللی بوده است.
لئویاشین دروازه بان اسبق تیم ملی شوروی سابق و باشگاه دینامو مسکو با کسب ۱۰۰۲ امتیاز و با فاصله زیادی نسبت به سایر رقبا به عنوان برترین دروازه بان قرن بیستم انتخاب شد.
 

اسامی ۱۰ دروازه بان برتر فوتبال در قرن بیستم جهان به این ترتیب است:
۱- لئو یاشین (شوروی سابق) ۱۰۰۲ امتیاز
۲- گوردن بنکس (انگلستان) ۷۱۷ امتیاز
۳- دینوزوف (ایتالیا) ۶۶۱ امتیاز
۴- سپ مایر (آلمان) ۴۵۶ امتیاز
۵- ریکاردو زامورا (اسپانیا) ۴۴۳ ا متیاز
۶- خوزه چیلاورت (پاراگوئه) ۲۹۱ امتیاز
۷- پیتر اشمایکل (دانمارک) ۲۹۱ امتیاز
۸- پیتر شیلتون (انگلستان) ۱۹۶ امتیاز
۹- فرانتیسک پلانیسکا (چکسلواکی سابق) ۱۹۴ امتیاز
۱۰- آمادئو رائول (آرژانتین) ۱۹۲ امتیاز
 

در فهرست ۵۰ نفره دروازه بان برتر قرن بیستم فقط نام ۲ آسیایی به چشم می خورد که محمد الدعایه با کسب ۲۵ امتیاز در رده ۳۹ و ناصر حجازی با کسب ۲۱ امتیاز در رده ۴۱ قرار گرفته اند. به این ترتیب در رده بندی دروازه بانان برتر قرن در قاره آسیا حجازی پس از الدعایه در رده دوم قرار می گیرد. نکته قابل توجه اینکه رده بندی و امتیازدهی در قاره های مختلف متفاوت از رده بندی جهانی است. 

 رده بندی ۱۰ دروازه بان برتر قرن آسیا به این ترتیب است:
۱- محمد الدعایه (عربستان) ۵۴ امتیاز
۲- ناصر حجازی (ایران) ۱۸ امتیاز
۳- این یونگ چوی (کره جنوبی) ۱۵ امتیاز
۴- هوی کانگ ژانگ (چین) ۱۴ امتیاز
۵- یوبین فو (چین) ۸ امتیاز
۶- حمود سلطان (بحرین) ۸ امتیاز
۷- پیتر تانگاراج (هند) ۸ امتیاز
۸- خالد الفضلی (کویت) ۷ امتیاز
۹- محمد سامی (قطر) ۷ امتیاز
۱۰- چو چی کئونگ (مالزی) ۶ امتیاز
 

فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار همچنین برترین دروازه بانان قرن در قاره های مختلف را نیز معرفی کرده است:  

 

آفریقا (جوزف آنتونیو بل- کامرون)، آسیا (محمد الدعایه- عربستان)، آمریکای شمالی (آنتونیو کارباج- مکزیک)، اروپا (لئو یاشین- شوروی)، اقیانوسیه (مارک بوسنیچ- استرالیا)، آمریکای جنوبی (آمادئور رائول- آرژانتین)
 

البته رده بندی IFHHS شامل دروازه بان ها و بازیکنانی می شود که تا سال ۲۰۰۰ و پایان قرن بیستم مشغول فعالیت بوده اند و با توجه به درخشش سنگربانانی مثل کان، بوفون، کاسیاس، چک و...در سالهای اخیر، در صورت رده بندی مجدد این فهرستها تغییر خواهد داد.  

 

 

              شما میتوانید علاوه بر واردشدن از آدرس وبلاگ از آدرس زیر 

              نیز وارد سایت شوید:         www.footballrooz.com      

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد