فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

پشت پرده پرونده قهر داور داربی/ ترکی 2هفته دیگر برمی‌گردد

پشت پرده پرونده قهر داور داربی/ ترکی 2هفته دیگر برمی‌گردد 

فوتبال روز:«قراره محسن امروز و فردا جواب بده! ان‌شاءا... جوابش مثبته و از هفته‌های آینده در لیگ ایران قضاوت می‌کنه.» این جمله منوچهر نظری، عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال درست چند ساعت بعد از اعلام کناره‌گیری محسن ترکی نشان‌دهنده تلاش تازه‌ای است برای بازگرداندن خبرسازترین داور چند هفته اخیر ایران.

نظری خیلی صریح می‌گوید؛ «با او حدود 20 دقیقه تلفنی صحبت کردم. به هر حال یکسری دلگیری‌هایی هست که باید برطرف شود. هر دو طرف حق دارند. در روزهای آینده از ترکی دلجویی خواهد شد، تا زمینه حضورش در ادامه رقابت‌های لیگ فراهم شود.»
با این همه به نظر می‌رسد بحث کناره‌گیری داور در داربی گذشته پایتخت ریشه در مسایلی خاص دارد که بدون توجه به آنها نمی‌توان انتظار تغییر سریع تصمیم گرفته شده را داشت، محسن ترکی نگاه شاگرد و استادی به نظری دارد و به همین دلیل ترجیح داده تا طی 24 ساعت گذشته تنها تلفن او را پاسخ گوید. او نظری را معلم خود می‌داند اما تنها رمزگشایی ابعاد متفاوت این پرونده می‌تواند فضا را به سمت آرامش پیش ببرد.
الزام به باز کردن پرونده
همین چند روز پیش بود که مسعود عنایت، رییس کمیته داوران در اظهارنظری صریح برابر ترکی موضع گرفت و اعلام کرد ناز او را نمی‌خرد. خوشخوان، دبیر کمیته داوران نیز با طرح این سوال که مگر با قضاوت نکردن ترکی اتفاق خاصی می‌افتد، تلاش کرد تا دست بالا را برای مجموعه متبوع خود بگیرد. نکته‌ای که این میان فراموش شد «نخبه سوزی» و توجه نکردن به یک سرمایه اجتماعی در حوزه داوری بود که رگه‌های احساسات بیشتر از رگه‌های مدیریت در آن به چشم می‌خورد. در چنین فضایی بود که محسن ترکی رسما اعلام کرد برای همیشه از دنیای داوری کناره‌گیری خواهد کرد. این خبر بلافاصله از شبکه های مختلف تلویزیون نیز پخش شد تا کمیته داوران برابر یک عمل انجام شده قرار گیرد. شایعات زیادی پیرامون چرایی این اتفاقات به گوش می‌رسد که هنوز هیچ منبع رسمی آن را تایید نکرده است. اتفاقا درست برعکس نظر خوشخوان، با قضاوت نکردن ترکی یک اتفاق خاص می‌افتد و آن هم خالی شدن جای نیروی پرورش یافته و مستعد در حوزه فوتبال است که پروسه تکامل آن هزینه‌های فراوانی به جامعه تحمیل می‌کند. درست به همین دلیل واکاوی پرونده اختلاف ترکی و کمیته داوران می‌تواند معماهای زیادی را حل کند.
مرادی، ترکی را به بداخلاقی متهم کرد
در آستانه آخرین دیدار پرسپولیس و استقلال که روز چهارشنبه، بیستم خرداد 88 و تنها 48 ساعت مانده به انتخابات ریاست جمهوری انجام شد، کمیته داوران نام سه داور را به عنوان کاندیداهای قضاوت داربی در نظر داشت. محسن ترکی، مسعود مرادی و هدایت ممبینی نفرات مدنظر کمیته داوران بودند. گفته می‌شود شخص مسعود عنایت تمایل داشت تا مرادی این بازی را قضاوت کند، اما سازمان لیگ به استفاده از محسن ترکی پافشاری می‌کند. ترکی در آن زمان در اربیل عراق به سر می‌برد. یکی از دوستان نزدیک این داور مشهدی می‌گوید؛ «ساعت 12 شب با ترکی تماس می‌گیرند و از او می‌خواهند خود را به تهران برساند، اما او به خاطر قضاوت بازی اربیل عراق و الکویت کاملا خسته بوده و از عزیز محمدی می‌خواهد که شخص دیگری جایگزین او شود. ولی اعلام می‌کنند تصمیم اتخاذ شده بی‌بازگشت است و نام وی صبح فردا از طریق رسانه‌ها به عنوان داور داربی اعلام خواهد شد.»
بقیه ماجرا را احتمالا می‌دانید. ساعت شش صبح فردای آن روز محسن ترکی با یک تاکسی به مرز عراق و ایران می‌آید و سپس از طریق زمینی راهی تهران می‌شود. 14 ساعت بعد، یعنی ساعت هشت شب به هتل می‌رسد تا خود را برای قضاوت مهمترین دیدار ایران در چند ساعت آینده آماده کند.
شایعات متعددی نیز پیرامون امتناع ترکی از قضاوت و تکیه بر این که مسعود مرادی ناراحت می‌شود وجود دارد. شایعات فوق به این نکته نیز اشاره می‌کنند که پاسخی که ترکی شنید در نوع خود جالب توجه بود؛ «نه! اتفاقا اگر مرادی قضاوت کند برایش مشکل درست می‌شود.»
اما ماجرا روی دیگری نیز دارد. گفته می‌شود مسعود مرادی در چند تماس جداگانه حرکت ترکی در قبول قضاوت داربی را یک رفتار نامناسب و بی‌اخلاقی ورزشی از سوی وی عنوان می‌کند و حتی در تماس با هدایت ممبینی که قرار بوده به عنوان داور چهارم داربی حضور داشته باشد خواهان امتناع وی از پذیرفتن مسوولیت فوق می‌شود. اما ممبینی چنین درخواستی را کذب محض می‌داند؛ «من یکی از کاندیداها بودم. خودم هم خبر نداشتم که داور چهارم هستم، آن وقت برچه اساسی می‌گویند من داور چهارم بوده‌ام و با درخواست مرادی انصراف داده‌ام. همه‌اش کذب است. اصلا چنین رفتاری نه در شان مرادی است و نه من توصیه‌پذیرم. ترجیح می‌دهم بدون حاشیه به کارم برسم.»
از سویی، شایعه‌ای دیگر حرف‌های عنایت به ترکی را محور قرارداده است. شایعه‌ای که هیچ مدرک مستندی برای اثبات آن وجود ندارد و نمی‌توان بر صحتش تاکید کرد. طبق برخی شنیده‌ها مسعود عنایت به محسن ترکی، قبل از آغاز داربی می‌گوید؛ «تو داور این دیدار هستی. شک نکن. اما من مانده‌ام چه کسی جواب مرادی را بدهد.»
ترکی برمی‌گردد؟
در نهایت این محسن ترکی بود که داربی را در بعدازظهر چهارشنبه، بیستم خرداد سوت زد و می‌توان گفت طرفداران هر دو تیم اعتراض خاصی به نحوه قضاوت این داور جوان نداشتند. بازی بدون مشکلی خاص به پایان رسید تا ترکی به فاصله 48 ساعت دو قضاوت سنگین را پشت سر بگذارد. اما این پایان کار نبود. در فهرست ارسالی کمیته داوران برای معرفی بهترین داور ایرانی به AFC نام مسعود مرادی در ردیف اول به چشم می‌خورد. چیزی که برخلاف انتظار محسن ترکی بود. او گمان می‌کرد کمیته داوران نام وی را در صدر فهرست قرار می‌دهد تا امکان قضاوت در صحنه‌های مهم بین‌‌المللی و حتی المپیک فراهم شود. ولی مرادی که به دلیل شرایط سنی آخرین سال امکان قضاوت در عرصه‌های برون‌مرزی را پشت سر می‌گذارد به عنوان نفر اول انتخاب شد تا محسن ترکی احساس کند در حق او اجحاف شده است.
هرچند عنایت و دوستانش دلایل خاصی برای این انتخاب اعلام کردند ولی ترکی قانع نشد و بر از دست رفتن فرصت تاکید کرد. در عین حال مسوول یک سایت ورزشی در مشهد نیز بر ابراز ناراحتی مرادی طی تماس تلفنی به خاطر انتخاب ترکی، اشاره‌ای کوتاه کرده تا پازل این شایعه کامل‌تر شود.
اکنون و پس از دوری چهار هفته‌ای ترکی از قضاوت در لیگ برتر ایران تلاش‌های زیادی برای انصراف او از تصمیمش آغاز شده است. مرادی دیروز در مصاحبه‌ای با یکی از روزنامه‌های ورزشی هرگونه اختلاف با داور مشهدی را تکذیب کرده و وی را داور قابل اعتنای ایران دانسته است. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، یک اظهارنظر غیرمسوولانه می‌تواند شرایط را خراب‌تر کند. البته این معادله برای یک رفتار احساسی و برپایی آشتی‌کنان کذایی نیز صدق می‌کند. شفاف‌‌سازی تنها راه ممکن است. البته اگر ادعای نظری مبنی بر بازگشت قریب‌الوقوع ترکی به عرصه قضاوت درست باشد.
 

منبع:روزنامه گل 

 

              شما میتوانید علاوه بر واردشدن از آدرس وبلاگ از آدرس زیر 

              نیز وارد سایت شوید:         www.footballrooz.com       

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد