فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

پرونده درگیری‌های درون تیمی/ همه خودزنی‌های فوتبال ایران

 

فوتبال روز:درگیری شیث رضایی و علیرضا حقیقی در دیدار بین دو تیم پرسپولیس و استقلال از دسته درگیری‌هایی بود که ماهیت آن لحظه‌ای و آنی بود و خیلی زود روابط آنها رو به بهبود گرایید که البته برد پرسپولیس در این اتفاق بی‌تاثیر نبود!

 

آنچه در این میان اهمیت دارد این است که اتفاق شکل گرفته از انواع نادر آن است. بارها پیش آمده که در یک تیم فوتبال، دو بازیکن با هم دچار مشکل شوند. این مشکل به صورت جر و بحث در تمرینات و صفحات نشریات خودنمایی کرده و کمتر پیش‌آمده تا در صفحات گویای رسانه تصویری عام یعنی تلویزیون، مشروح اتفاق روشن شود. خیلی‌ها به یاد درگیری رحمان رضایی و علی بداوی در مسابقات جام ملت‌های 2004 و در دیدار ایران و عمان افتادند. وقتی عمان از غفلت ایران بهره برد و دو گل به ایران زد، باور شکست، ناگهان بر دل و جان تیم‌ملی فوتبال ما سایه انداخت تا آنجا بود که این دو از واقعیت خود و پرده حفظ نجابت رفتاری خود خارج شده و همدیگر را زدند. تصویر آنقدر زشت بود که یکی از روزنامه‌های معروف چین نوشت: «مثل دیوانه‌ها به جان هم افتادند!» اتفاقی که رخ داده بود، آبروی فوتبال ایران را خدشه‌دار کرد.

قصد نداریم دائره‌المعارف تمام اختلافات درون تیمی تاریخ فوتبال ایران را از نظرتان بگذرانیم چون هر چقدر از درگیری‌ها، حرف به میان آوریم، قطعا نمونه دیگری از دعواها را فراموش کرده‌ایم. در تاریخ فوتبال ما به جز صحنه جام ملت‌های 2004 و داربی 68 کمتر پیش آمده چنین تصویری ثبت شود اما بارها، بازیکنان یک تیم در تمرینات همدیگر را مضروب کرده‌اند. معروف‌ترین درگیری‌ها را با هم مرور می‌کنیم؛

 

1 - احمدرضا عابدزاده یقه علی دایی را گرفته، او را به گوشه‌ای دیگر هل می‌دهد که مگر ادب نداری جای من در هواپیما نشسته‌ای (1376)

 

2 - رضا شاهرودی از دست علی دایی به تنگ آمده و با کله به صورت او می‌کوبد و باعث فوران خون در صورت او می‌شود، علت دعوا دقیقا معلوم نشد. (1377)

 

3 - علی کریمی و علی دایی در یک مسابقه فوتسال درگیر می‌شوند. آنها در صفحات نشریات همدیگر را محکوم کردند. اختلاف هنوز هم پا برجاست. بعدها دایی و کریمی که دو همبازی در تیم‌ملی بودند گرچه درگیری فیزیکی نداشتند اما رابطه شکرآب آنها زبانزد خاص و عام بود.

 

4 - خداداد عزیزی و علی دایی در جام ملت‌های 2000 درگیر می‌شوند دایی به خداداد به شدت اعتراض می‌کند که چرا در جمع او را مسخره کرده است. (1379)

 

5 - باز هم یک سر دعوا کسی نیست به جز علی دایی. او در بازی‌های آسیایی 1998 بانکوک، با سر به صورت یورگن گده دستیار تیم‌ملی می‌کوبد. (1377)

 

... سال 1990 در جریان جام‌جهانی ایتالیا، یک‌بار جر و بحث دو بازیکن یعنی رودی فولر و آندریاس برمه در اردوی تیم‌ملی آلمان بالا گرفت. عکس‌العمل بکن باوئر سرمربی وقت تیم‌ملی، آبی روی آتش هولناک این درگیری بود:

«اختلاف ظاهری نشانگر آرامش درونی است» این اختلاف نشان می‌دهد که همه نگران سرنوشت فوتبال ملی آلمان هستند! این تعبیر شبیه آن چیزی بود که علی دایی در مورد درگیری شیث و حقیقی هم استفاده کرد.

متاسفانه در تمام سالیان اخیر درگیری‌های ایجاد شده بین بازیکنان تیم‌ها، که اکثرا در تمرینات ایجاد شده، اختلافات کودکانه بوده است که «آقای x محکم روی پای من آمد و من او را زدم» و... آقای y، چشم ناپاک به رفیقه آقای z داشته است. یکی از مهمترین درگیری‌های مورد اشاره،‌در سال 1378 بین حمید استیلی و ستار همدانی در اردوی کیش به وجود می‌آید.

اما این درگیری‌ها نمونه‌های تاریخی دیگری هم دارند؛

 

- درگیری علی پروین و منصور امیرآصفی (کاپیتان و سرمربی پرسپولیس - 1356): امیرآصفی با حمایت پروین سرمربی پرسپولیس شده است، اعتراض پروین این است که «او با حمایت من آمده و مرا در تیم تعویض می‌کند!» این درگیری با لگدی که پروین به درب رختکن امجدیه کوبید و متعاقب آن با استعفای امیر آصفی خاتمه یافت.

 

- درگیری علی پروین و محمد دادکان (1355): در یک بازی پرسپولیس می‌بازد، پروین در رختکن به همه مدافعان تیم دشنام می‌دهد، دادکان با حالت قهر از پرسپولیس می‌رود، چند ماه بعد با معذرت‌خواهی علی پروین، پسر آقا مصطفی به تیم برمی‌گردد.

 

- درگیری حسن روشن و حسن نظری: حجازی، کارگر جم، جانملکی، جباری، قراب، حق‌وردیان و کلاً تمام با‌تجربه‌های تیم تاج از این تیم جدا شده و بین دو جوان 23 ساله تاج یعنی روشن و نظری بر سر تصاحب بازوبند کاپیتانی اختلاف ایجاد می‌شود!

اختلاف بر سر بازوبند بستن در آینده هم تکرار شد. محمدرضا شکورزاده و امیر قلعه‌نویی (در شاهین سال 65)، شاهرخ بیانی و مجید نامجو‌مطلق (در استقلال سال 68) و... چنین اختلافاتی را داشتند.

 

اختلافات نمک فوتبال نیستند. شاید بتوان آن را فلفل فوتبال نامید چون بیشتر از اینکه به فوتبال مزه دهند، آن را تلخ می‌کنند. 

 

منبع:روزنامه گل 

 

                          شما  میتوانید از  آدرس  زیر  وارد صفحه اصلی 

                          سایت  شوید:  www.footballrooz.com      

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد