فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

نگاهی به تعطیلی اولین روزنامه ورزشی ایران

 

فوتبال روز:به راحتی یک لیوان آب خوردن. حتی راحت‌تر از آن. فقط کافی است یک پلک بزنی و آن وقت؛«حالا دیگر بیکار هستی. یا حداقل یکی از دو شغل خود با چندر غاز حقوق را از دست داده‌ای.»

 

۱-روزنامه‌نگاری ورزشی در ایران یعنی همین. یعنی امنیت شغلی مساوی است با کشک بدون پیازداغ. فقط کشک. 
 

2- روزنامه کیهان ورزشی، پنجشنبه گذشته آخرین شماره خود را روی دکه‌ها فرستاد و با مخاطبان خود، بعد از سال‌های سال خداحافظی کرد تا به همین راحتی، گروهی دیگر از ورزشی‌نویسان به فکر کار دیگری باشند. تاسفبار است و البته قابل تامل. شاید «کیهان ورزشی» به مذاق بسیاری خوش نمی‌آمد و مخاطبان چندانی نداشت ولی اولین روزنامه ورزشی ایران بود که بعد از 18 سال ناگهان تصمیم گرفت خاموش شود. به سیاست‌های اجرایی و خط‌مشی این روزنامه کاری نداریم به همین دلیل که دیگران به خط‌مشی ما کاری ندارند اما ارتباط این روزنامه به لحاظ اداری با موسسه کیهان باعث می‌شد تا گاه مورد قضاوتی یکدست قرار گیرد و حتی بعضا قربانی خطوط سیاسی از نظر برخی مخاطبان شود، اما کیهان ورزشی «هر چه نبود حداقل پایگاه خبری ورزش‌های مختلف و به خصوص کشتی، وزنه‌برداری و لیگ‌های منطقه‌ای بود که اتفاقات ورزش دورافتاده‌ترین مناطق ایران را تحت پوشش خبری قرار می‌داد. می‌توان گفت این روزنامه تنها ویترین اتفاقات ریز و ریزتر ورزش کشور لقب داشت و می‌توانست به ورزشکاران مناطق دورافتاده انگیزه‌ای، ولو کوچک دهد، اما پایان داستان «کیهان ورزشی» در واقع پایان داستان بازتاب فعالیت‌های آدم‌هایی است که فقط برای دل خودشان ورزش می‌کنند و دنیای بی‌سروصدایی دارند که فارغ از «پوستر شدن» و «ستاره شدن» است. 
 

3- روزنامه «کیهان ورزشی» نتوانست مخاطبان گسترده‌ای را جلب کند و به‌رغم آنکه، در یادداشت سرمقاله، آخرین شماره آن، دلیل تعطیلی‌اش محقق نشدن هدف‌های اصلی و اولیه عنوان شده اما در پشت این اتفاق می‌توان عوامل دیگر را هم دید. شاید نداشتن توجیه اقتصادی برای ادامه انتشار، دلیل اصلی توقف فعالیت کیهان ورزشی باشد، اما با این همه جای آن حداقل برای ورزشکاران شهرستان‌های دور و نزدیک که روزنامه فوق را تنها مأمن بازتاب فعالیت‌های خویش می‌دانستند خالی خواهد ماند.
 

4- اعتراف به موفق نبودن در جذب مخاطبان را می‌توان در صفحه 9 آخرین شماره کیهان ورزشی خواند. آنجا که نویسنده مشکل اصلی را چنین واکاوی می‌کند؛ «ما می‌رویم تا شاید بتوانیم کاستی‌های‌مان را برطرف کنیم و بیشتر بیاموزیم. بیاموزیم که باید تعداد مخاطب را بالا برد تا تاثیرگذار شد، می‌شود بسیاری از رموز روزنامه‌نگاری را در عین تعهد مدنظر قرار داد تا موفق‌تر بود.»
در واقع چنین اعترافی ثابت می‌کند روزنامه «کیهان ورزشی» هیچگاه نتوانست دو عنصر جذب مخاطب عام و خاص را در کنار هم داشته باشد و سابقه طولانی آن نیز کمکی به بهبود شرایط نکرد.
 

5- واقعا ورزش ایران آنقدر گسترده و عمیق نیست که بتوان لزوم فعالیت این همه روزنامه ورزشی را توجیه کند ولی ورزش هیجان‌انگیزترین پدیده اجتماعی ایران است و به همین دلیل رسانه‌های مکتوب ورزشی گاه در نقش یک سوپاپ اطمینان عمل می‌کنند که به هر شکلی حیات خویش را استمرار می‌بخشند، اما تعطیلی کیهان ورزشی، نشان دهنده ادامه شرایط نابسامان مطبوعات فعال در این دسته است که به افزایش تعداد خبرنگاران ورزشی بدون شغل کمک می‌کند.
 

پرسپولیس، توپ ورزشی، دنیای فوتبال، جهان فوتبال و حالا کیهان ورزشی.
بعدی کدام خواهد بود؟ 

 

منبع:روزنامه گل 

 

 

                          شما  میتوانید از  آدرس  زیر  وارد صفحه اصلی 

                          سایت  شوید:  www.footballrooz.com     

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد