فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

یادداشت ویژه:دشمنان قهرمان سالم

یادداشت ویژه:دشمنان قهرمان سالم 

فوتبال روز:ایویچ و بلاژویچ و برانکو و دنیزلی و کوخ و ... از همین پله‌ها بالا رفتند و رفتند و ما و استیلی‌ها و دایی‌ها و خدادادها‌ هنوز این پائین ایستاده‌ایم.

جمعیت سیصد چهارصد نفره‌ای که در فرودگاه بودند، منتظر بودند افشین قطبی از پله‌ها پائین بیاید. تا آن موقع، شعارها، یکی‌یکی تمرین می‌شد؛ شعارهایی که همه‌گی به پیروزی، برنده شدن و صعود به جام‌جهانی اشاره داشت.
 افشین قطبی از پله‌ها پائین آمد و قول داد که تیم‌ملی در جام‌جهانی حضور خواهد داشت. کمی آن طرف‌تر از فرودگاه، زیر بام‌های شهر اما، کسانی بودند که نمی‌خواستند قول قطبی به حقیقت نزدیک بشود.
بدون شک، قرار نیست تفکر توهم‌زده امثال قلعه‌نویی و دایی درباره‌ برنامه‌ریزی همه‌جانبه دست‌های پشت پرده تکرار بشود. تیم‌ملی از سه بازی‌اش،5 امتیاز گرفت و به جام‌جهانی نرفت.
مسئله خیلی ساده بود. قول مردی که از پله‌ها پائین آمد به ثمر نرسید و اعتقاد راسخ آن‌هایی که همیشه پائین پله‌ها هستند، به کرسی نشست. این مطلب که هنوز آغاز نشده است! اشاره دارد به آن‌هایی که می‌خواهند نشود و قهرمان ساده‌ای که رویایی دارد و معتقد است که نشد نداریم. این سومین و احتمالا آخرین آوردگاه قهرمان و دشمنان‌ش خواهد بود. اولی با قهرمانی پرسپولیس تمام شد و دومی با نرفتن به جام‌جهانی؛ راند سوم، مسابقات جام ملت‌های آسیاست. البته اگر تا آن زمان سرمربی فعلی تیم‌ملی عمرش به دنیای مربی‌گری باشد!
 
 یکم حمید استیلی: «گذر زمان چهره واقعی قطبی را نشان خواهد داد!»
این جمله را آقای استیلی به تازگی در مصاحبه‌اش گفته اما قدمتش کمی بیشتر است و برمی‌گردد به زمانی که قطبی آرام‌آرام در جاده محبوبیت پیش می‌رفت و با شکل و منش متفاوتش دل‌ها را برده بود.
 مسئله این است که چهره‌ واقعی افشین قطبی که پوشیده است و گذر زمان آن را برملا خواهد کرد، واقعا چه‌طور و چه‌گونه است؟ این موضوع را حمید استیلی هیچ‌گاه رک و روشن معلوم نمی‌کند. گذر زمان قرار است ثابت کند، قهرمانی پرسپولیس کار ِ دست حمید استیلی و دوستش مرزبان بوده؟ قرار است در آینده متوجه بشویم که قطبی مودب و جنتلمن نیست؟ آن افسانه‌ بیهوده هم که با کلمات حیوان و دیوانه از بین رفت. واقعا کدام وجه خوفناک چهره قطبی پنهان مانده است که استیلی پیدا شدنش را حواله به آینده می‌دهد و امروز از آن سخن نمی‌گوید؟
طبق معمول جوابی نیست؛ در فضایی که اتهام زدن معمولا آسان‌ترین و بی‌جزاترین کار ممکن است.
 
 دوم امید گلمکانی:-گزارشگر برنامه ورزش از شبکه دو-  تیم‌ملی جای تسویه حساب‌های شخصی نیست!»
 در باب کم حافظگی عمدتا عمدی ما ایرانیان، همین نکته بس و قابل تامل که این جمله توسط گزارشگر مربوطه رو به علی دایی گفته می‌شود.
 یعنی همان سرمربی گران‌سنگی که فقط و تنها به دلایل فنی و تاکتیکی از علی کریمی، مهدوی‌کیا و مبعلی گذشت و جای‌شان را به میان‌مایه‌هایی داد که تنها می‌توانستند سرباز باشند تا به این شکل سرمربی تازه‌کار و بی‌تجربه تیم‌ملی، فرمانده بودن را تجربه کند.
تسویه حساب شخصی افشین قطبی، گویا با حسین کعبی است. یعنی همان بازیکنی که در زمان مربی‌گری قطبی در پرسپولیس، جمله درخشان «این هیچی حالیش نیست!» را به زبان آورد و در زمان مربی‌گری قطبی در تیم‌ملی، دعوت شد و به عنوان بازیکن فیکس به زمین رفت. درست مشابه اتفاقی که برای محمد نصرتی افتاد؛ بازیکنی که حتی آنالیزور بودن قطبی را زیر سوال برد، اما هنوز و هم‌چنان بازیکن فیکس تیم‌ملی است. 
 
سوم خداداد عزیزی: بوی لیست قطبی همه‌جا را برداشته است!
 مسئله همان مثل قدیمی‌ست درباره‌ دوستانی که گوشت هم را بخورند، استخوان هم را دور نمی‌ریزند. برای همین خداداد عزیزی با آن اختلاف کهنه و باستانی‌اش با دایی و مایلی‌کهن، آن‌ها را به قطبی ترجیح می‌دهد؛ چون در نهایت رخت و لباس‌شان روی یک بند خشک می‌شود. خداداد عزیزی هیچ‌وقت درباره عدم حضور بودار مهدوی‌کیا و کریمی و حضور بازیکنان سایپا در تیم‌ملی زمان دایی، حرفی نزد. 
 
چهارم  یک منتقد سینمایی : قطبی بدترین سرمربی ایرانی تیم‌ملی تاکنون است!
تعجب نکنید. با یک جمله به ظاهر ساده، می‌شود بخشی از فوتبال جهان را زیر سوال برد. کم‌کم ذکر روزمه افشین قطبی از حالت خبری یا افتخارآمیزش کاملا خارج شده و گفتن هزار باره‌اش گویا اثبات این است که بزرگانی مثل ادوکات و وربیک، بیهوده و از سر نادانی، کسی را به عنوان همکار انتخاب نمی‌کنند.
ضعف دانش فنی قطبی در مقابل قلعه‌نویی،دایی، مایلی‌کهن،شاهرخی،پروین و ... –مربیان قبلی تیم‌ملی ایران- اشاره ضمنی به این موضوع است که باقی ایرانیان هم می‌توانند! تمام مربیان قبلی که از قطبی بهتر بوده‌اند، می‌توانسته و می‌توانند در موقعیت‌های شغلی او به عنوان مربی فوتبال قرار بگیرند و فوتبال علی‌اصغری دوران پروین، فوتبال دیمی و بی‌برنامه زمان مایلی‌کهن و درهم شکستن پازل تاکتیکی قلعه‌نویی و از هم پاشیدن رنسانس علی دایی، همه از وضعیت فعلی تیمی که تعداد بازی‌های رسمی‌اش به تعداد انگشتان دو دست هم نرسیده است، بهتر و درست‌تر و کامل‌تر بوده.
 
 پنجم مازیار ناظمی: - بعد از شکست تیم‌ملی مقابل اردن- این شکست فاجعه‌ ملی بود! علیرضا علیفر: توقع ما شکست تایلند با گل‌های پرتعداد است!
فقط معلوم نیست که چرا تمام دشمنان و مخالفان افشین قطبی که معتقدند او در حد تیم‌ملی ایران نیست، توقع‌شان از او بیشتر از تمام مربیان پیشین تیم‌ملی است. این‌جا دیگر پای آمار و ارقام و روزگار سپری شده و نتایج پیشین تیم‌ملی است. یعنی اینکه فاجعه‌ ملی شکست به اردن در زمان مربیگری برانکو و شاهرخی هم اتفاق افتاد. یا این‌که در دورانی که فخر ابدی مایلی‌کهن است، ما با اختلاف دو گل تایلند را شکست دادیم ودر زمان بلاژ بزرگ با این تیم مساوی کردیم. معلوم نیست این توقعات عظیم از ضعیف‌الجثه‌ای مثل قطبی- به باور منتقدانش- از کجا آمده؟ با انتظارات بزرگ، راحت‌تر می‌شود دشمن را شکست داد؟ 
 
ششم علی دایی: تیم‌ملی متعلق به مردم است، نه آقایان!
 این حرف را مردی می‌زند که محبوب‌ترین بازیکن ایران-علی کریمی- را در اوج آمادگی به تیم‌ملی دعوت نکرد. دوست نزدیکش را به عنوان سرپرست روی نیمکت تیم‌ملی نشاند. آرم باشگاه متبوعش-سایپا- روی پیراهن تیم‌ملی نقش بست و کمی بالاترش نشانه‌ای مشخص می‌کرد که لباس‌ها از تولیدی شخصی جناب سرمربی بیرون آمده است.
 تیم‌ملی بدون شک متعلق به مردم است اما باز شکی نیست که تعریف مردم آنقدر محدود و کوچک نشده که در دایره نزدیکان و دوستان علی دایی خلاصه بشود!

افشین قطبی زمانی از پله‌ها بالا خواهد رفت. در این شکی نیست. این پله‌ها یا متعلق به سکوی تیم‌های اول تا سوم جام‌ ملت‌های آسیا هستند یا پله‌های فرودگاهی که در گوشه‌ای از آن هواپیمایی قطبی را از این سرزمین خواهد برد؛ پله‌ها و فرودگاه و هواپیمایی که پیش از این خیلی‌ها را بالا برده‌اند.
ایویچ و بلاژویچ و برانکو و دنیزلی و کوخ و ... از همین پله‌ها بالا رفتند و رفتند و ما و استیلی‌ها و دایی‌ها و خدادادها‌ هنوز این پائین ایستاده‌ایم. 
 
 

منبع:سایت گل 

 

                          شما  میتوانید از  آدرس  زیر  وارد صفحه اصلی 

                          سایت  شوید:  www.footballrooz.com      

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد