فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

نشست خبری سرمربی تیم ملی/ قطبی:به هیچ وجه استعفا نمی کنم

 

فوتبال روز:سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: به هیچ وجه استعفا نمی کنم و تا پایان جام ملت های آسیا می مانم.

 

نشست خبری مشترک علی کفاشیان، رئیس فدراسیون، افشین قطبی سرمربی تیم ملی، فریدون معینی سرپرست کمیته تیم‌های ملی و اصغر حاجیلو سرپرست تیم ملی امروز ساعت 10 و 10 در محل روابط عمومی فدراسیون فوتبال برگزار شد.
افشین قطبی در حضور خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد تا همه مسائل و ناگفته‌های روزهای اخیر فوتبال ملی ایران به طور شفاف از طرف سرمربی تیم ملی بیان شود.

* برگزاری 2 اردوی 14 روزه و پاسخ به شایعات

قبل از ارائه توضیحات من سال جدید را به همه هموطنان و اصحاب رسانه تبریک می‌گویم.
می‌دانم که در روزهای اخیر روزهای شلوغی را داشتیم اما هرگز از برنامه‌ریزی‌هایمان دور نشدیم.
از روزی که مسئولیت تیم ملی را پذیرفتم با توجه به تجربه‌ای که در پرسپولیس داشتم می‌دانستم که روزهای سختی را پیش رو دارم اما از همان اول تصمیم گرفته بودم تا آخر با قدرت بجنگم و به خاطر هدفم که همان تاثیرگذاری در فوتبال ایران است با قدرت به کارم ادامه بدهم. هدف من عوض نشده اگرچه تعریف هدف را باید با قول اشتباه نکنیم.

هدف ما ساختن یک تیم قدرتمند برای حضور در جام جهانی بعدی است که بتوانیم با توانای بالایی بازی کنیم. ما برای جام‌ملت‌های 2011 برنامه‌ریزی و سعی کردیم با ایجاد کمترین مشکلات برای باشگاه‌ها که آنها نیز به هدفشان برسند این کار سخت را انجام دهیم.
قبل از شروع جام ملت‌ها 10 بازی دوستانه و رسمی داریم و همچنان نیز باب مذاکره باز است تا اگر گزینه خوبی پیدا شد با آنها مذاکره کرده و به تعداد بازی‌های ملی بیفزایم. سعی می‌کنیم بازی‌های ملی در روزهای فیفا باشد تا بتوانیم همه نفرات را در اختیار داشته باشیم. تابستان یک اردوی 14 روزه در یک کشور اروپایی خواهیم داشت و چند روز قبل از شروع مسابقات جام ملت‌ها یک اردوی 14 روزه نیز در اطراف ایران که احتمالا در کشور امارات خواهد بود برگزار خواهیم کرد.

در چند هفته اخیر اخبار و شایعاتی از فدراسیون بیرون آمده که به نظر من این فدراسیون را قوی‌تر کرده است. معتقدم این شایعات کمک می‌کند که تیم ملی راحت‌تر به جلو برود.
با صحبت‌هایی که داشته‌ایم تلاش داریم با بهترین تیم‌ها بازی کنیم و عباس ترابیان رئیس کمیته بین‌الملل فدراسیون پیگیر انجام بازی‌های دوستانه است. و با نهایی شدن قراردادها آن را اعلام خواهیم کرد.

* هرگز استعفا نمی‌کنم
در روزهایی که بحث ورود مربیان خارجی به جای من مطرح بود سکوت کردم. هرگز استعفا نخواهم کرد و به دلیل عشق و علاقه‌ای که به مردم و کشورم دارم با قدرت به کارم ادامه می‌دهم.

باید در موقعیت‌های سخت به کشور خدمت کرد و این شرایط برای من ایجاد شده و معتقدم سکوتم حرفه‌ای بود چون احساس کردم به اندازه کافی حاشیه‌ها و نظرات مختلف وجود دارد. بنابراین صبر کردم تا چنین نشستی برگزار شود تا سکوتم را بشکنم.

نظرات مختلف از اول در فدراسیون بوده و من این اجازه را به فدراسیون دادم که خودش متوجه شود در چه جهتی حرکت کند به سود فوتبال ملی است. اکنون فدراسیون تصمیم خود را گرفته و بستر روشنی را برای تیم ملی و مربی آن ساخته است. من از این تصمیم خوشحالم و تا پایان جام ملت‌ها فدراسیون حامی من خواهد بود.

* خوشبینی قطبی و حمایت همه جانبه فدراسیون از سرمربی تیم ملی

طبیعت مربی‌گری در تمام تیم‌های دنیا مخصوصا در کشورهایی که به فوتبال اهمیت زیادی می‌دهند همین است که مربی آن در شرایط سخت زندگی کند و همواره نوسان داشته باشد.

در سن 20 سالگی بورا میلوتونویچ دوست من شد. این مربی بزرگ به من گفت یک مربی باید همیشه با ساک ورزشی خود زندگی کند چون هر لحظه امکان دارد تغییراتی وجود داشته باشد و مربی جابجا شود.

شاید من این هیجان را دوست دارم. احساس من این است که کفاشیان و فدراسیون با من صادق است و همواره به من لطف کرده است. کفاشیان هرگز مدیری نبوده که به رخت‌کن بیاید و به من تحمیل کند که چه بازیکنی بازی کند و چه بازیکنی از میدان بیرون رود. من به صداقت کفاشیان شک نمی‌کنم و افتخار می‌کنم در کنار چنین مدیری کار می‌کنم. شاید ایرادهایی در فدارسیون وجود داشته باشد اما کفاشیان مقصر نیست.

سال‌ها در فوتبال کار کرده‌ام. نشست‌هایی که سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی داشتیم نشان داد که وی شخصیت قابل احترامی دارد و از هوش بالایی برخوردار است. من این تغییرات را مثبت می‌بینم و کار کردن با چنین رئیس سازمانی نیز افتخار می‌کنم. همین موارد به من احساس امنیت می‌دهد چون هم رئیس سازمان و هم رئیس فدراسیون از من حمایت می‌کند.

* دلایل مبهم برای قطبی در زمینه مذاکره مسئولان فدراسیون با مربیان خارجی
همیشه در مجموعه ممکن است افراد نظرات مختلف داشته و فدراسیون هر وقت بخواهد می‌تواند تغییرات را ایجاد کند اما مربیان همواره قراداد دارند و باید طبق قانون و بندهای قرارداد با آنها رفتار شود. من از مذاکره مسئولان فدراسیون با فاتح تریم و اریکسون ناراحت شدم. چون تیم ملی با اختلاف 5 امتیازی به مرحله نهایی جام ملت‌ها صعود کرد و در سه بازی آخر نیز بازی خوبی از خود نشان داد. فکر می‌کنم تمام این نتایج در کوتاه‌ترین زمان‌های ممکن بدست آمده است.

برای دیدار با تایلند 60 دقیقه بیشتر تمرین نکردیم. چه انتظاری دارید که ملی‌پوشان که در کمتر از 72 ساعت قبل از یک بازی ملی از نقاط مختلف سفر می‌کنند و به اردو می‌آیند با شکل و روشی ایده‌ال بازی کنند اما در مقابل؛ تایلندی‌ها برای دیدار با ما دو هفته اردو رفته بودند و با مربی بزرگ خود (رابسون) به تهران آمده بودند.

اسکولاری مربی بزرگی است اما ذوب آهن با مدیریت مهم و با ثبات 5 و 6 ساله خود که نفراتش را حفظ کرده بود در کمتر از یک هفته دو بار با مربی ایرانی خود این مربی برزیلی را شکست داد.

من تا روزی هم که هستم با قدرت به کار خودم ادامه می‌دهم اما بدانید اگر همدلی نباشد هیچ مربی نمی‌تواند به موفقیت برسد. از روزی که فوتبال را شروع کردم این رشته ورزشی یک عشق پاک بود. یعنی زمانی که ایران پیروز می‌شد همه لبخند می‌زدند و در شکست همه ناراحت می‌شدند. ای کاش همان عشق نیز هنوز وجود داشت. بنابراین ما نباید تا این حد همدیگر را تخریب کنیم. در جریان مذاکره با تریم و اریکسون من پس از انجام مذاکره متوجه شدم و از کفاشیان علتش را سوال کردم و رئیس فدراسیون با صراحت اعلام کرد در جریان بوده و قصد داشته نظرات دیگران را پیرامون تیم ملی بگیرد.

*قراردادم دو بخشی نیست

نمی‌توانم راجع به تصمیمات فدراسیون نظر بدهم چون در زندگی‌ام یاد گرفتم در مورد چیزهایی که نمی‌توانم تصمیم بگیرم تمرکز نکنم. در ایران کار کردن بسیار مشکل است. به همین دلیل سعی کردم فضای اطرافم را طوری بسازم که افرادی باشند که به من آرامش دهند. من در شرایط مختلفی کار کردم و با طوفان‌هایی که روبرو شدم سعی کردم با تجربه خود آنها را حل کنم.

مربی‌گری تیم ملی ایران یکی از سخت‌ترین مربی‌گری‌ها در دنیاست اما من به خاطر عشق و علاقه به ایران و هموطنانم به این کار ادامه می‌دهم و لطف آنها به من انگیزه می‌دهد. در سه سالی که در فوتبال ایران بودم بحران‌های زیادی را شاهد بودم اما امنیتی که مردم به من می‌دهند برایم امیدوار کننده است.

هر وقت که به ادامه کار مشکوک می‌شویم تشویق مردم برایم امیدوار کننده است و با همین انگیزه به کار خود ادامه می‌دهم. در قرارداد من مرحله دومی وجود نداشته است. بعد از بازی با کره جنوبی یک قرارداد بسته شد و قرار شد در زمینه مالی نیز در زمان‌های تعیین شده مبالغ پرداخت شود. بنابراین برایم فرقی نداشت که چه زمانی قراردام فسخ شود چون مبلغ قراردادم را دریافت می‌کردم. نمی‌دانم چرا این مساله مطرح شده است که قرارداد من دو بخشی است اما چنین چیزی صحت ندارد.

* حرف‌شنوی بازیکنان از افشین قطبی

همواره در همه اردوها بازیکنان تیم ملی به من لطف داشته‌‌اند. بعنوان مثال علی کریمی پس از خداحافظی‌‌اش از تیم ملی به اردو بازگشت و حاضر شد برای تیم ملی بازی کند و من از صمیم قلب از او تشکر می‌کنم. در واقع علی کریمی با بازگشت به تیم ملی حرف دلش را برای حمایت از من زد و خیلی دیگر از نفرات تیم ملی هستند که در اردوها احساس آرامش می‌کنند و من به داشتن چنین بایکنانی افتخار می‌کنم. حالا هم دلم برایشان تنگ شده اما دوست دارم در وضعیت ملی در باشگاه‌های خود حضور داشته باشم و قبل از به پایان مسابقات لیگ داخلی و لیگ قهرمانان آسیا اردویی نخواهیم داشت هر چند من با همه آنها در تماس هستم.


* برای پول و شهرت به تیم ملی نیامدم

شاید کسانی فکر کنند که محبوبیت و شهرت چیز خوبی است و شاید کسانی برای رسیدن به این دو تلاش کنند و همه زندگی‌شان را در این راه بگذارند اما باید اعتراف کرد کسانی که شهرت و محبوبیت دارند واقعا آرامش ندارند. من عاشق این کار هستم و با قدرت به کارم ادامه می‌دهم. من هرگز برای کسب پول و محبوبیت روی نیمکت تیم ملی ننشستم. از زمان کودکی که در کوچه و خیابان‌های تهران فوتبال بازی می‌کردم عاشق این رشته بودم.
ممکن است محبوبیت قطبی برای کسانی ناراحت کننده باشد اما برایم این مورد هم مهم نیست. چون نتایج تیم ملی فقط به قطبی ختم نمی‌شود بلکه هزاران نفری که برای فوتبال تلاش می‌کنند در این مورد دخیل هستند. حتی شما خبرنگاران اگر کمکی برای موفقیت تیم ملی داشته باشید یک هدیه بزرگ به خودتان داده‌اید.

* حضور یک مربی و بدنساز ایرانی در کادر فنی
به زودی یک مربی ایرانی و یک بدنساز را معرفی خواهیم کرد. تلاش داریم با نهایی شدن مذاکرات این کادر فنی تکمیل شود. می‌دانم هر کسی را که بیاورم انتقادها ادامه خواهد داشت چون نظرات مختلف است. من برای گرفتن یک تصمیم به صحبت‌های همه کارشناسان گوش می‌دهم اما در آخر تصمیم نهایی را خودم می‌گیرم و در این زمینه نیز تصمیم نهایی را خودم خواهم گرفت.

* گام بلند به سوی قهرمانی در صورت کم شدن حاشیه‌ها

جذابیت فوتبال به این است که هیچ کس نمی‌تواند نتایج را پیش بینی کند. تیم‌های بزرگی مانند رئال مادرید و منچستر هزینه‌های کلان می‌کنند و شاهدیم آنها نه تنها لیگ قهرمانان را از دست دادند بلکه برای رسیدن به قهرمانی و مسابقات داخلی نیز دچار مشکل شدند.

هیچ کس نمی‌تواند روی نیمکت تیم ملی بنشیند و بگوید در صورت حمایت قهرمان خواهیم شد اما باید از همه ابزارهایمان برای رسیدن به قهرمانی تلاش کنیم. من آنقدر به پتانسیل فوتبال ایران ایمان دارم که اگر فضا مثبت شود بتوانیم بهترین نمایش را داشته باشیم. اگر از حاشیه‌ها بکاهیم و به اصل بپردازیم فضا بهتر می‌شود. اگر مربیان روی مسائل فنی تمرکز کنند تیم ملی بازی‌های مطلوب تری را ارائه خواهد کرد.

در ایران صحبت‌های زیادی با مربیان مختلف داشتم اما بیشتر تمرکز آنها روی مسائل حاشیه‌ای است. بنابراین اگر تغییری در این زمینه ایجاد شود ما کارنامه بهترین را کسب خواهیم کرد.
در روزهای اخیر همواره حاشیه برای من این بوده که از تیم ملی استعفا خواهم کرد در حالی که زمانی که این سمت را پذیرفتم هرگز به استعفا فکر نکردم. وقتی که از پرسپولیس کنار رفتم هنگام بازگشتم به تیم ملی تصمیم گرفتم در هر شرایطی بمانم و با مشکلات مبارزه کنم و این مبارزه ما تا آخر جام ملت‌ها ادامه خواهد داشت.

ممکن است در تورنمنتی در امارات شرکت کنیم اما تا آخر جام ملت‌ها من برنامه ریزی دارم و می‌خواهم با اردوهایی تا روز پایانی جام ملت‌های دوحه حضور داشته باشیم. رسیدن به این هدف می‌طلبد که ما اردوهایی برای تیم ملی ترتیب دهیم. هنوز زمان و مکان آن نهایی نشده و با بسته شدن قرارداد زمان و مکان آن را اعلام خواهیم کرد.

* بازگشت طراوات به تیم ملی با حضور مهره‌های جوان و با تجربه

بعد از دیدار با کره جنوبی 8 ماه تلاش کردیم که تیم جدیدی بسازیم. در 3 بازی اخیر تیم ملی به آن شرایط نزدیکتر شدیم چون مهره‌های جوان تیم ملی تجربه بیشتری کسب کردند. علی کریمی که خداحافظی کرده بود برگشت و ما از تجاربش استفاده کردیم.

بدون شک تلفیق مهره‌های جوان و با تجربه کمک می‌کند تا شروع جام ملت‌های تیم ملی واقعی را ببینیم چون تا آن روز زمان کافی در اختیار داریم. برای بالا رفتن طراوات عملکرد تک تک بازیکنان تاثیرگذار است. به عنوان مثال اگر مسی را از بارسلونا بگیریم حتی همان بارسلونا نیز نمی‌تواند نتیجه خوبی بگیرد.
برخی از تیم‌ها در مقاطعی یک یا دو نفر مثل مسی داشتند اما ما باید سعی کنیم که چنین فردی را برای تیم ملی خود پیدا کنیم. شاید در جام ملت‌ها شاهد بروز چنین بازیکنی باشیم. من بیشترین تلاش را می‌کنم که بازیکنان ما بهترین نمایش را در دوحه داشته باشند.

* توانایی ایران برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا
هدف تیم ملی قهرمانی در جام ملت‌ها است. معتقدم تیم ملی توانایی این کار را دارد. اگر چه در 35 سال اخیر نتوانستیم قهرمان جام ملت‌ها شویم اما من از روزی که روی نیمکت تیم ملی نشسته‌ام در این راه گام برداشته‌ام و برای هر روزم هدف دارم.

فدراسیون در هفته اخیر با مربیان خارجی وارد مذاکره شده و شاید من نتوانستم خواسته‌های آنها را برآورده کنم و هنوز هم نمی‌دانم که چرا مسئولان چنین کاری را انجام دادند. هر کسی که از بیرون نتایج کار را می‌بییند می‌گوید ما کارنامه خوبی داشتیم و در سخت ترین شرایط نتیجه خوبی کسب کردیم. شاید عده‌ای با نظرات مختلف شرایط را وخیم اعلام کردند اما هنوز اعلام می‌کنم که هدف گذاری‌ام قهرمانی در جام ملت‌ها است. نمی‌توانم برای قهرمانی قولی بدهم اما قول من این است که در قطر با همه انرژی و توان بازی خواهیم کرد.


* باید امتیازات خانگی را می‌گرفتیم
خیلی‌ها دوست دارند که دلایل نرفتن تیم ملی به جام جهانی را به شکل‌های مختلف بیان کنند اما در این ناکامی همه مقصر هستیم. همه مربیان کشور در هر رده سنی اما در مرحله مقدماتی جام جهانی دایی مسئولیت 5 بازی را بر عهده داشت و قطبی مسئولیت 3 بازی را.

قانون شفاف این است که در بازی‌های مقدماتی باید در دیدارهای خانگی پیروز شد و در خارج از خانه و در برخی از دیدارها به تساوی برسیم تا شانس صعود داشته باشیم. تیم ملی در 5 بازی که دایی روی نیمکت بود فقط 4 امتیاز گرفت. در حالی که این یکی از مشکلات ما برای سه بازی آینده است. بعد از دایی زمانی که من سرمربی تیم ملی شدم می‌دانستم بازی امارات را حتما باید ببریم و در دو بازی بعدی که مقابل دو کره بود باید یکی را مساوی و دیگری را می‌بردیم. ما نتوانستیم این کار را انجام دهیم بنابراین شرمنده مردم هستم. من قول صعود دادم چون احساس کردم می‌توانیم کره جنوبی را ببریم اما در فوتبال گاهی اوقات اتفاقاتی در داخل و بیرون زمین رخ می‌دهد که از اختیارات یک مربی خارج است. آن اتفاقات در فوتبال رخ دادند و ما به جام جهانی نرفتیم اما باز هم من خودم را مقصر این ناکامی می‌دانم و از ملت ایران دوباره عذر خواهی می‌کنم.

* تمایل برای بازی دوباره با کره جنوبی

یکی از مشکلات فعلی ما بحث مهاجمان و گلزنی است. اکنون در صدر گلزنان لیگ برتر دو بازیکن خارجی قرار دارند. این نشان می‌دهد که باید تلاش بیشتری برای پوشش در این منطقه داشته باشیم. شاید یک سری از تیم‌ها گلزن نداشته باشد اما از روش‌های دیگر برای گلزنی استفاده می‌کند.

همه فکر می‌کنند برای قهرمانی باید خوب حمله کرد اما من می‌گویم باید خوب دفاع کرد. همه از کیفیت بالای بازی بارسلونا می‌گویند اما باید به سازمان دفاعی آنها دقت کرد. وقتی در این تیم توپ از دست می‌رود همه بازیکنان برای بازگرداندن توپ تلاش می‌کنند. در سه بازی اخیر تیم ملی توانسته‌ایم خط دفاعی را سازمان دهی کنیم و 3 گل بیشتر نخورده‌ایم.

مربیانی که در جای من هستند شاید برایشان سخت بوده که با تیم‌های سخت و قوی بازی کنند اما معتقدم نباید ترسید و باید با تیم‌های خوب بازی کنیم حتی اگر ببازیم. جام ملت‌ها هدف اصلی ما است. برای من فرقی ندارد با چه تیم‌هایی هم گروه شویم اما همیشه دوست دارم با کره جنوبی بازی کنیم.

شناخت از تیم‌ها فقط یکی از راه های رسیدن به موفقیت است. گاهی همه شرایط را داری اما یک حادثه باعث باخت تیم می‌شود. این دلیل بر این نیست که شعار داده شده باشد. من با توجه به شناختم از کره‌ها قبل از 3 بازی مقدماتی جام جهانی آن صحبت‌ها را مطرح می‌کردم و می‌گفتم این دو تیم را مثل کف دستم می‌شناسم چون می‌دانستم به این دو تیم استرس وارد می‌شود و اصلا قصد شعار دادن نداشتم.
احساس می‌کنم با ترکیبی که می‌توان تیم ملی را موفق کنم نزدیک شده‌ام و مطمئن باشید بهترین نفرات برای جام ملت‌ها انتخاب می‌شوند.

* خواسته قطبی از حاجیلو برای پاسخ دادن به اظهارات تاج

افشین قطبی در ادامه نشست در واکنش به این سوال که چرا مهدی تاج در برنامه تلویزیونی اعلام کرد در سنگاپور حرکاتی از قطبی دید که به این نتیجه رسید او نمی‌تواند روی نیمکت تیم ملی حضور داشته باشند و به همین دلیل با مربیان خارجی وارد مذاکره شد از حاجیلو خواست پاسخ شفافی به این اظهارات بدهد.

سرپرست تیم ملی در این باره گفت: بازیکنان در سنگاپور حرف شنوی خوبی از قطبی داشتند. ما 15 روز در اردوی قطر و سنگاپور بودیم و افتخار ما این بود که در این اردو در کنار نفراتی بودم که بدون هیچ مشکلی به کارشان ادامه می‌دهند. بیش از 10 خبرنگار در سنگاپور حضور داشتند. آنها منتظر بودند اتفاقی رخ دهد و آنها را انعکاس دهند اما مشکلی به وجود نیامد. بازیکنان با وجود دوری از خانواده‌اشان همدلی خوبی با سرمربی داشتند.

حاجیلو گفت: در سنگاپور اوج رفاقت و دوستی وجود داشت و نفرات در آرامش کامل به سر می‌بردند. من در اردوهای زیادی بودم و زمانی که با استقلال به اردو می‌رفتیم درگیری‌ها و اختلافات زیاد بود اما خوشبختانه تیم ملی روزها را به خوبی پشت سر گذاشت و هیچ مشکلی پیش نیامد که بخواهیم قطبی زیر سوال برود. 
 

 

 

                          شما  میتوانید از  آدرس  زیر  وارد صفحه اصلی 

                          سایت  شوید:  www.footballrooz.com    

   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد