فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

بررسی گروه تیم ملی در جام ملتهای آسیا

 

فوتبال روز:با انجام قرعه‌کشی مرحله نهایی جام ملت‌های 2011 آسیا مشخص شد که تیم ملی کشورمان در گروه D این رقابت‌ها باید با تیم‌های عراق، کره شمالی و امارات مصاف دهد.

 

در نگاه اول همگروهی با عراق (قهرمان دوره قبل جام ملت‌ها) و کره شمالی (یکی از چهار نماینده آسیا در جام جهانی 2010) کار دشواری پیش رویمان قرار می‌دهد ولی با نگاهی به وضعیت گروه‌های دیگر مشخص می‌شود که گروه خیلی سختی هم نداریم چون با هیچ یک از تیم‌های قدرتمندی مثل کره‌جنوبی، ژاپن، عربستان و استرالیا که از لحاظ منطقی قدرتمندتر از تیم ملی فعلی ما هستند یا ازبکستان که این روزها خیلی اوج گرفته یا چین و یا قطر میزبان که از حمایت‌های بن‌همام هم برخوردار خواهد بود یا حتی بحرین که گربه سیاه سال‌های اخیرمان بوده همگروه نشده‌ایم.
در عین حال آمار و مروری در تاریخ نشان می‌دهد که از جمع 54 مسابقه‌ای که در چارچوب رقابت‌های مختلف و دوستانه با این سه تیم انجام داده‌ایم 31 برد، 18 تساوی و تنها پنج شکست را متحمل شده‌ایم و البته یکی از این تساوی‌ها با کره شمالی در فینال بازی‌های آسیایی 90 پکن بوده که در ضربات پنالتی، شکست دادن این تیم با درخشش احمدرضا عابدزاده محقق شد و تیم ملی به عنوان قهرمانی دست یافت.
به هر حال جدا از موارد فنی سراغ آمار می‌رویم تا تمام همگروه‌های تیم ملی را در بوته نقد تاریخ در مصاف با ایران مورد بررسی قرار دهیم. 


1 - عراق
کم نباخته‌ایم
مدافع عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا پس از قهرمانی در سال 2007 اوضاع خوبی نداشت و حتی نتوانست به مرحله آخر مقدماتی جام جهانی 2010 راه پیدا کند.
هر چند یونس محمود، کاپیتان این تیم که در الغرافه قطر توپ می‌زند، وعده تکرار عنوان قهرمانی را داده ولی حداقل در برداشت اولیه چنین نتیجه‌ای از وضعیت فعلی این تیم حاصل نمی‌شود.
بین تیم‌های همگروه ما، عراق اولین تیمی است که در تاریخ با آن روبه‌رو شده‌ایم و اولین رویارویی تیم ملی ما با عراق در خرداد ماه سال 1341 که در قالب دو دیدار دوستانه در امجدیه با این تیم بازی کردیم و آخرین بار هم در تیر 86 در فینال کشورهای اسلامی با تیم «ب» به نام تیم ملی با عراق بازی کردیم که با گل‌های حسین بادامکی و هاشم بیگ‌زاده پیروز شدیم ولی 40 روز بعد در حالی که تیم ملی ما با هدایت امیر قلعه‌نویی در مرحله یک‌چهارم نهایی حذف شده بود، عراق با پیروزی بر عربستان قهرمان جام ملت‌های 2007 آسیا شد.
در طول تاریخ 20 بار با تیم عراق روبه‌رو شده‌ایم که 10 پیروزی، شش تساوی و چهار باخت حاصل کارمان بوده است. 25 گل زده و 13 گل دریافت کرده‌ایم.
دو بازی اول ایران و عراق در تهران و دوستانه بوده ولی 18 بازی دیگر در چارچوب رقابت‌های رسمی و تورنمنت‌ها بوده است. 


یادی از پا طلاییدر تاریخ رویارویی‌های ایران و عراق فقط یک نفر موفق به هت‌تریک شده است و او کسی نیست جز مرحوم حمید شیرزادگان ملقب به شیری «پاطلایی» که در پاییز سال 42 و در چارچوب رقابت‌های مقدماتی المپیک 1964 توکیو در امجدیه سه گل زد و گل چهارم را هم مصطفی عرب به ثمر رساند تا اولین پیروزی تاریخ ما مقابل عراق با حساب چهار بر صفر حاصل شود.
در عین حال عراق تنها تیمی از بین همگروه‌های ماست که موفق شده در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا مقابل ایران صاحب پیروزی شود. در اولین بازی مرحله گروهی جام ملت‌های 96 آسیا در دوبی تیم عراق موفق شد با حساب دو بر یک ایران را شکست دهد.
بهترین پیروزی ایران: برد چهار بر صفر در مرحله مقدماتی المپیک 1964 توکیو (تهران)
بدترین باخت ایران: شکست دو بر یک در مرحله مقدماتی جام جهانی 1994 آمریکا (دوحه)
جدول گلزنان ایران مقابل عراق:1 - علی دایی (4 گل)، 2- مرحوم حمید شیرزادگان و حسن روشن (3 گل) ، 3- مرحوم پرویز کوزه‌کنانی و علی کریمی(2 گل)

2 - کره شمالی
برای ما نسیم زرد هستند نه توفان
هر چند کره شمالی ماه آینده برای دومین بار در طول تاریخ خود حضور در جام جهانی را تجربه می‌کند و در دوره قبلی (1966 لندن) لقب توفان زرد آسیا را به خود اختصاص داد ولی این کشور بسته و محدود آسیایی در عرصه فوتبال برای ما نسیم زرد هم نبوده است چرا که در 20 رویارویی مختلف هرگز نتوانسته حتی یک پیروزی هم مقابل تیم ملی ایران کسب کند. حتی در مقاطع مهمی مثل فینال بازی‌های آسیایی با رده‌بندی جام ملت‌های آسیا هم سرنوشت محتوم کره‌ای‌ها مقابل ملی‌پوشان ایرانی شکست بوده است.
در طول تاریخ مجموعا 20 بار با کره‌شمالی روبه‌رو شدیم که به جز بازی دوستانه در زمستان‌ سال 63 که در مشهد برگزار شده و با تک گل ملی دوران بازیگری شاهین بیانی یک بر صفر به نفع تیم ایران خاتمه یافت، بقیه بازی‌ها در چارچوب مسابقات و تورنمنت‌های رسمی بوده است. 13 برد و هفت مساوی حاصل تلاش ملی‌پوشان ایران بوده که البته یکی از تساوی‌ها در فینال بازی‌های آسیایی پکن در ضربات پنالتی به سود تیم ایران شد. 26 گل زده و تنها هفت گل خورده حاصل کار ملی‌پوشان ایرانی در این رقابت‌ها بوده است.
نام دو ستاره فقید فوتبال ایران هم در صف گلزنان به کره شمالی دیده می‌شود. مرحوم صفر ایرانپاک در مرحله مقدماتی المپیک 1972 مونیخ و در دیدار تکراری در شهر راولپندی پاکستان و مرحوم سیروس قایقران در مرحله گروهی جام ملت‌های 1992 آسیا در هیروشیما دروازه کره‌ شمالی را باز کردند و دست بر قضا هر دو بازی هم با نتایج مشابه دو بر صفر به سود تیم ملی ایران خاتمه یافت.
کابوس پروین و برانکوکره‌ای‌ها در تاریخ رویارویی‌های خود مقابل ایران نام دو مربی تیم‌ملی ایران را که هر کدام چهار باخت را به این تیم تحمیل کرده‌اند، فراموش نخواهند کرد.
علی پروین ابتدا در مرحله گروهی بازی‌های آسیایی 90 پکن و سپس به فاصله هشت روز در فینال این رقابت‌ها دو بار، بعد از آن در مرحله گروهی جام ملت‌های 92 هیروشیما و بالاخره در مرحله مقدماتی جام جهانی 94 در دوحه چهار برد متوالی مقابل کره‌شمالی به دست آورد. برانکو ایوانکوویچ هم دو بار در مرحله مقدماتی جام ملت‌های 2004 آسیا و دو بار هم در مرحله مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان با کره‌شمالی روبه‌رو شد که هر چهار مسابقه با برتری شاگردان او در تیم ملی ایران خاتمه یافت.
بهترین پیروزی ایران: پیروزی 3-صفر در دیدار رده‌بندی جام ملت‌های 1980 آسیا (الکویت)
بدترین نتیجه ایران: تساوی صفر – صفر در مرحله مقدماتی جام جهانی 1974 آلمان (تهران)
جدول گلزنان ایران مقابل کره‌شمالی:
1 - علی دایی (3گل)، 2- مهدی مهدوی‌کیا، حسین فرکی، بهتاش فریبا، فرشاد پیوس، علی کریمی و جواد نکونام (2 گل) 


3 - امارات
کم‌آزارترین تیم عربی
هر چند امارات در مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 تنها امتیاز خود را از تساوی خانگی مقابل ایران به دست آورد و همین دو امتیاز جا مانده در دوبی جزو مهمترین عوامل ناکامی‌ ما در راهیابی به جام‌جهانی بود ولی برآیند نتایج ما در طول تاریخ مقابل امارات نشان می‌دهد که اگر یمن را که رویارویی چندانی با فوتبال ما نداشته، فاکتور بگیرید، امارات کم آزارترین تیم عربی است که با ما روبه‌رو شده است.
در جریان 14 مسابقه‌ای که در طول تاریخ 30 ساله رویارویی با امارات با این تیم برگزار کرده‌ایم فقط در سال 76 و در یک بازی دوستانه به مربیگری محمد مایلی‌کهن با حساب 3 – یک مقابل شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس شکست خوردیم و در بقیه بازی‌ها اعم از دوستانه یا رسمی تیم‌ملی ما صاحب بردهای پرتعداد و چند مساوی شده است.
در این 14 مسابقه، 10 پیروزی، سه تساوی و تنها یک باخت همراه با 20 گل زده و تنها چهار گل خورده حاصل کار ملی‌پوشان کشورمان بوده است. جالب اینجاست که تا همان تساوی مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 در دوبی، اماراتی‌ها در هیچ مسابقه رسمی موفق به بازکردن دروازه تیم‌ملی ایران نشده بودند.
علی پروین و محمد مایلی‌کهن تنها مربیان تاریخ تیم‌ملی ایران هستند که با امارات روبه‌رو شده ولی صاحب پیروزی نشده‌اند. در بین مربیانی که بیش از یک بازی با امارات بازی کرده‌اند، حسن حبیبی و امیر قلعه‌نویی با دو پیروزی رکورد صددرصدی برد را دارند و علی دایی هم با سه مسابقه حضور به عنوان سرمربی تیم‌ملی در زمینه تعداد بازی رکورددار است.
یک استثنا برای دایی
برخلاف اکثر تیم‌های آسیایی که علی دایی رکورددار بازی و گلزنی مقابل آنهاست، امارات چنین فضایی را شامل حال کاپیتان اسبق تیم‌ملی نکرده است. در دوران حضور دایی در تیم‌ملی، او می‌توانست چهار بازی مقابل امارات داشته باشد ولی یک بازی علی پروین، یک بازی محمد مایلی‌کهن به او میدان نداده‌اند و یک بار هم در مرحله رفت پلی‌آف جام جهانی 2002 به علت محرومیت نتوانست به میدان برود. البته دایی در تنها مسابقه‌ای که در مرحله برگشت پلی آف جام‌جهانی 2002 در ابوظبی مقابل امارات به میدان رفت، گل زد ولی در زمینه رکورد دایی مقابل امارات حرفی برای گفتن ندارد. 


بهترین پیروزی ایران: برد 3 – صفر در دیدار برگشت پلی‌آف جام جهانی 2002 (ابوظبی)
بدترین باخت ایران:‌ شکست 3 – یک در دیدار دوستانه سال 1376 (ابوظبی)
جدول گلزنان ایران مقابل امارات:1 - کریم باقری (3 گل)، 2- حسین فرکی (2 گل)
* * * *
در مجموع تا به حال در هیچ مسابقه رسمی مقابل امارات و کره‌شمالی شکست نخورده‌ایم، در چارچوب جام ملت‌های آسیا هم به جز 1992 هیروشیما هیچگاه در سد مرحله گروهی گرفتار نشده‌ایم و بالاخره هیچگاه در مرحله گروهی بدون برد نمانده‌ایم. فقط امیدواریم قطبی هوس نوآوری و رکوردشکنی به سرش نزند چون با این حریفان عمدتا بازنده و ناکام در طول تاریخ، در جام ملت‌های 2011 آسیا فقط باید از خودمان بترسیم. اگر خودمان باعث ناکامی نشویم، همگروه‌هایمان این کاره نیستند.
 

 

 

 

                          شما  میتوانید از  آدرس  زیر  وارد صفحه اصلی 

                          سایت  شوید:  www.footballrooz.com  

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد