فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

در آستانه جام جهانی/ پخش مستقیم، کارشناسی فنی می‌خواهد

http://s1.picofile.com/perspolis/Pictures/%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D9%86.jpg

فوتبال روز:پخش زنده مسابقات فوتبال به خصوص در سطح اول به طور مشخص از جهات مختلف به نفع جامعه است. صداوسیما ضمن تامین نیازهای اقشار جامعه، بخش مهمی از اوقات فراغت افراد را پر می‌کند و در عین حال در کنار پر کردن آنتن خود با برنامه‌ای پرمخاطب و پرطرفدار،‌درآمد قابل توجهی از بابت آگهی‌های تبلیغاتی کسب می‌کند.


در کنار این مساله اهالی فوتبال هم چنانچه وقت داشته باشند تا فارغ از دردسرهای شهرت و ثروت و شرکت در مراسم و میهمانی‌های مختلف نظری به جعبه جادویی بیندازند،‌می‌توانند یک کلاس رایگان آموزشی را پشت سر گذاشته و به بار تجربی و فنی خود با الگوبرداری از مدل پیشرفته و روز فوتبال دنیا بیفزایند.
در این میان و با گذر زمان به طور طبیعی نیازهای مخاطب رسانه هم پیشرفت می‌کند. اگر در گذشته صرف پخش مسابقات روز فوتبال دنیا باعث اقناع مردم می‌شد،‌ در حال حاضر مخاطب نیاز دارد که در کنار دیدن بازی‌ها، اطلاعات افزون‌تری هم دریافت کند و صرف گزارش بازی و اعلام فرد صاحب توپ، تعویض‌ها و گلزن...نیاز به موارد تکمیلی هم دارد. مثل برخی اطلاعات حاشیه‌ای و آماری یا دریافت همزمان آموزه‌ها و توضیحات فنی که دیدن بازی را برایش جذاب‌تر کند.
در حال حاضر شبکه سوم سیما که متولی اصلی پخش رویدادهای زنده ورزشی از رسانه ملی است طبق روال دو-سه سال اخیر خود در کنار گزارش بازی، کارشناسانی را هم به استودیوی پخش دعوت می‌کنند تا با صحبت‌ها و ارایه اطلاعات آنها، تماشای مسابقات برای مخاطبان پرتعدادشان لذت‌بخش‌تر باشد.
اما به نظر می‌رسد که مسوولان شبکه سه در این بخش یعنی کارشناسی مسابقات ره به خطا برده‌اند چون مخاطب فوتبالی در جریان پخش مسابقه دوست دارد تا بیشتر با موارد فنی و آن چیزهایی که در هیجان بازی به آن پی نبرده،‌آشنا شود. اما اکثر کارشناسان خوش‌صحبت و مقبول شبکه سه به جای صحبت در مورد مسایل فنی چند جمله خوش‌ رنگ و لعاب و احساسی به زبان می‌آورند و کاملا بحث از بعد فنی خارج می‌شود. از جمله همین ال‌کلاسیکوی آخر که بعد از مسابقه بحث به موفقیت اقتصادی فلورنتینو پرز کشیده شد و چرایی شکست رئال، ناتوانی فنی این تیم در ایجاد موقعیت روی دروازه بارسا یا ترکیب عجیب بارسلونا و دلایل آن اصلا مورد توجه قرار نگرفت. صحبت بر سر موارد کلی مثل اختلافات کاتالان‌ها با مادریدی‌ها یا کلی‌گویی‌هایی در مورد سبک فوتبال ژرمن‌ها یا احساسات دشمنانه طرفداران لاتزیو و رم شاید برای شروع مسابقات آن هم در چند جمله موجز و مختصر مفید باشد و ذهنیت بیننده را برای تماشای مسابقه آماده‌تر کند ولی شخصا اشاره دقیقی به مسایل فنی آن هم در دقایقی مثل بین دو نیمه یا بلافاصله بعد از پایان مسابقه بیشتر موردپسند تماشاگرانی است که فقط به صرف اطلاع از نتیجه، بازی را تماشا نمی‌کنند و فن فوتبال و تاکتیک‌های دو تیم برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. کلی‌ گویی‌های گذرا را به جای ارایه در فواصل چند دقیقه‌ای در جریان پخش مستقیم می‌توان به برنامه‌های تخصصی فوتبال یا هر ورزش دیگری موکول کرد، برنامه‌هایی که جای آنها به وضوح در کنداکتور شبکه سوم سیما خالی است. الان کمتر از یک ماه به شروع جام‌جهانی باقی مانده و مشخصا برنامه‌هایی برای پیشواز جام‌جهانی جای مطرح شدن مسایل تاریخی یا ریشه‌های فوتبال هر کشور است ولی فعلا که اثری از چنین برنامه‌هایی دیده نمی‌شود و حتما کارشناسان دعوت شده در جریان بازی‌ها تلاش خواهند کرد تا اطلاعات قدیمی و احساسی خود را به خورد مخاطب بدهند. آیا وقت حضور کارشناسان واقعا فنی در برنامه‌های کارشناسی بازی‌های پخش زنده فرا نرسیده است؟
خیلی به بهبود روال شبکه سه در این مورد امید نداریم ولی از صمیم قلب آرزو می‌کنیم شبکه ورزش که وعده افتتاح آن در تابستان 89 به اهالی ورزش داده شده چنین تفکیکی در برنامه‌های خود ایجاد کند و کارشناسی فنی واقعی در جریان پخش مستقیم بازی‌ها را جایگزین ارایه اطلاعات ترجمه شده توسط کارشناسان خوش‌بیان خود کند.


منبع:روزنامه گل


                          شما  میتوانید از  آدرس  زیر  وارد صفحه اصلی 

                          سایت  شوید:  www.footballrooz.com  


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد