فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

جزییات قرارداد دو میلیارد و چهارصد میلیونی دایی


فوتبال روز: نهایی که فوتبال ایران را به صورت حرفه‌ای پیگیری می‌کنند این روزها تا چشمشان به علی دایی یا علی کفاشیان می‌افتد، ناخودآگاه به یاد آن برنامه نودی که این دو روبه‌روی هم قرار ‌گرفتند می‌افتند.


جایی که علی دایی گلو پاره می‌کرد و کفاشیان را دروغگو خطاب می‌کرد: «دروغگو! همینجوری تو چشم مردم نگاه می کنن و دروغ میگن!» و رییس فدراسیون فوتبال هم با لحاظ کردن نوع مدیریتش در مهمترین فدراسیون کشور، در نظر گرفتن محدودیت‌های سیاسی و همچنین فکر کردن به این نکته که هنوز علی‌آبادی ‌رییس کمیته ملی المپیک است و هزینه تیم‌های المپیک فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی را باید کمیته ملی المپیک تقبل کند سکوتی سیاستمدارانه در پیش گرفت.اما در پس تمام هیاهوی این مصاحبه نحوه بسته شدن و بندهای آن فراموش شد. قراردادی که به دستور محمد علی آبادی حتی به علی دایی داده شد تا خودش آن را بنویسد و بندهایش را تنظیم کند. این نکته را یک مقام آگاه به «فوتبال ما» گفت و اضافه کرد: «دایی حتی قرارداد متمم را امضا نکرد اما چک مربوطه را توسط سرپرست وقت (حاج احمدابراهیمی) دریافت کرده اما از دادن امضا خودداری کرده است.» البته این امکان وجود دارد که احمد ابراهیمی اصلا قرارداد را به دایی نداده باشد یا اتفاق دیگری افتاده است؟


قرارداد را خود دایی نوشته است؟

قرارداد منعقده بین فدراسیون فوتبال و علی دایی ضمائم، اوراق و اسناد زیاد دیگری را با خود به همراه دارد.شکایت دایی از فدراسیون و تهدید علی کفاشیان به شکایت از فیفا به آنجا رسید که کفاشیان راضی به حکم کمیته انضباطی شد.حکمی که به هر جهت تا این لحظه مسکوت مانده و شاید یکی از دلایلش کمبود بودجه در فدراسیون فوتبال باشد. با توجه به اینکه محمد علی آبادی اختیار تام به علی دایی داده بود در همان روزی که قرار شد درباره قرارداد بحث شود در دفتر علی آبادی، رییس وقت سازمان مقابل دیدگان علی کفاشیان همه چیز رابه خود دایی می‌سپارد. کفاشیان هم به دلیل انتخابی نبودن علی دایی تمکین می‌کند.به همین دلیل است آنچنان که شنیده شده این قرارداد از استحکام حقوقی لازم و کافی برخوردار نیست و به دلیل اینکه دایی نویسنده خوبی نبوده قرارداد نظم معنایی و ادبیات درستی ندارد. به عنوان مثال در قرارداد علی دایی و فدراسیون فوتبال، شرایط اصلی وفرعی اصلا و ابدا تفکیک نشده است یا اصلا نیامده مالیات بر درآمد علی دایی چگونه پرداخت خواهد شد. همه چیز لفظی بوده، محمد علی آبادی و علی کفاشیان به علی دایی پس از صعود میلیمتری از مرحله مقدماتی قول پرداخت مالیات را داده‌اند، به همین دلیل به نظر می رسد در پرونده قرارداد علی دایی بیشتر از آنکه فدراسیون فوتبال از ناحیه محمد علی آبادی، علی کفاشیان، مهدی تاج یا اعضای کمیته تیم‌های ملی و هیات رییسه فدراسیون فوتبال یا وکیل دایی یا مقامات بالادستی علی آبادی ضربه بخورد از نحوه نوشتن، تنظیم و ادبیات قرارداد دایی ضربه خورده است که می‌تواند به نوعی ثابت کننده این مدعا باشد که نویسنده خود دایی یا یکی از نزدیکان او بوده است.


مسایل مالی قرارداد

اما مهمترین مساله قرارداد دایی مساله مالی است. بهتر است بارمالی قرارداد را مرور کنیم. علی دایی طبق قراردادی که با فدراسیون فوتبال داشته در سال 87، ششصد میلیون تومان از فدراسیون فوتبال دریافت کرده است. 200 میلیون تومان هم بابت صعود از مرحله مقدماتی به دایی داده شده است. پس دایی در سال 87 جمعا هشتصد میلیون تومان گرفته است.در سال 88 قرارداد دایی 600 میلیون تومان بوده که اگر در تیم‌ملی می‌ماند و تیم‌ملی به جام جهانی صعود می‌کرد 400 میلیون تومان پاداش می گرفت که جمعا یک میلیارد تومان می‌شد. همانطور که همه می‌دانند قرارداد دایی سه ساله بود و فدراسیون فوتبال در سال 89 برای دایی مبلغ 600 میلیون تومان دیگر در نظر گرفته بود. در پایان مشخص شدن این بندها آمده که حق پرداخت مالیات بر عهده علی دایی است. حال آنکه دایی بارها وبارها اعلام کرده که حق پرداخت مالیات بر عهده فدراسیون فوتبال ایران است. به این ترتیب اگر تیم‌ملی به جام جهانی صعود می‌کرد علی دایی دو میلیارد و 400 میلیون تومان می‌گرفت ولی با کسر مالیات. علی دایی براساس اسناد موجود در پرونده 600 میلیون تومان سال 87 را دریافت کرده است و اگر 200 میلیون تومان پاداش را به حساب بیاوریم او 800 میلیون تومان گرفته است اما بحث اصلی بر سر ارقام بعدی است که دایی آنها را هم می‌خواهد.دایی با ادعای غرامت پول سال‌های 88 و 89 را می‌خواهد. فدراسیون فوتبال در پاسخ به شکایت دایی اعلام کرده که رقم‌های سال 89 و پاداش 400 میلیونی صعود به جام جهانی اساسا قابل پرداخت نیست به این دلیل که تیم ملی به جام جهانی صعود نکرده است و امکان ادامه قرارداد در سال 89 از بین رفته است. البته قرارداد سه ساله بوده وجالب اینجاست که بند اخراج یا استعفا در این قرارداد وجود ندارد!


600 میلیون می‌ماند و...

یک حقوقدان که نمی‌خواهد نامش فاش شود به « فوتبال ما» می‌گوید: «به سه دلیل حق درباره مبلغ قرارداد سال‌های 88 ،89 و پاداش جام جهانی با فدراسیون فوتبال است. دلیل اول این است که فدراسیون فوتبال اوایل سال 88 علی دایی رابرکنار کرده است. دلیل دوم این است که جانشین دایی یعنی محمد مایلی کهن تعیین شده است و دلیل سوم این است که دایی پس از مدت زمانی با پرسپولیس قرارداد بسته و با تایید برکناری خود و فسخ عملی قرارداد با یک باشگاه دیگر قرارداد بسته است.» حقوقدان ادامه داد: «از کل مبلغ دومیلیارد و 400 میلیون تومان، سرنوشت یک میلیارد و 800 میلیون تومان معلوم است و تنها 600 میلیون تومان بدون تکلیف مانده است اما با توجه به اینکه دایی از سال خدمتی 88، 9ماه بیکار وسه ماه در خدمت باشگاه پرسپولیس بوده است به همین دلیل حقوق مالی دایی در سال 88 تا تاریخ الحاق دایی به باشگاه پرسپولیس قابل مطالبه است.» دایی ادعای تمام پول سال 88 و 89 را بدون پاداش جام جهانی دارد اما به نظرمی‌رسد در شرایط قانونی دایی حدود 9 ماه از سال 88 را از فدراسیون طلبکار است و اگر فدراسیون فوتبال دلایلی دارد که مبین پرداخت دیگری باشد باید محاسبه شود. فدراسیون بر اثر همان مشکلی که تدوین قرارداد را به دایی سپرده است حالا باید 600 میلیون تومان به دایی بپردازد. آنچنان که شنیده شده کفاشیان هم با پرداخت 600 میلیون تومان به دایی موافقت کرده اما پرداخت را به زمانی موکول کرده که فدراسیون پولدار شود.




                          شما  میتوانید از  آدرس  زیر  وارد صفحه اصلی 

                          سایت  شوید:  www.footballrooz.com 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد