فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

نگاهی به پرونده‌های بزرگ انضباطی درایران

 

فوتبال روز:چندان خوشحال کننده نیست که پرکارترین کمیته اجرایی فدراسیون فوتبال کشورمان طی سال‌های اخیر کمیته انضباطی بوده است.

 

در واقع اداره نظمیه فوتبال در ایران، هیچگاه فرصت سر خاراندن هم نداشته و درگیر پرونده تخلفات ریز و درشتی بوده که از سوی فوتبالیست‌ها، داوران، مربیان یا هواداران سر می‌زده است. همواره بخش مهمی از اخبار و اطلاعات روی صفحات جراید یا خروجی‌های خبرگزاری‌ها به احکام کمیته انضباطی مربوط شده است و این نشان می‌دهد که اهالی فوتبال ایران تا چه اندازه به «تخطی از قانون» علاقه و عادت دارند! ماجرای دعوای دایی با تیم‌ملی و حکمی که برای وی صادر شد، کنجکاومان کرد تا سیر و سیاحتی هر چند کوتاه در عالم پرونده‌های انضباطی پرحرف و حدیث 15 سال اخیر داشته باشیم و بایگانی راکد فدراسیون فوتبال کشورمان را کمی قلقلک بدهیم. با ما همراه باشید، ضرر نمی‌کنید!

این شهرآورد بود یا شهر آشوب؟!
در آخرین روز دی‌ماه 1373، دو تیم پرسپولیس و استقلال تهران رودرروی یکدیگر ایستادند تا یکی از پرهیجان‌‌ترین داربی‌های تاریخ فوتبال ایران را به نمایش بگذارند. آن روزها ریاست فدراسیون فوتبال برعهده داریوش مصطفوی بود و این مدیر فوتبالی بر سر موضوع تصاحب پست اول اجرایی فوتبال ایران اختلاف عدیده‌ای با امیر عابدینی داشت. عابدینی پیش از داریوش‌خان صاحب منصب فدراسیون فوتبال بود، اما طی فعل و انفعالاتی جای خود را به مصطفوی داد. این منازعه خاموش ادامه داشت تا اینکه در نهایت روز موعود برای انتقام‌کشی از راه رسید و داربی مذکور به جنجال کشیده شد. شهرآورد زمستان تهران، در آخرین دقایق مسابقه و در حالی که با حساب 2-2 در جریان بود با دعوای قلعه‌نویی و محرمی متوقف شد و البته هجوم تماشاگران به زمین مسابقه، منجر به نیمه‌تمام ماندن بازی گردید. پس از این واقعه، ناگهان احکام انضباطی عجیب و سنگینی از سوی فدراسیون منتشر شد تا اذهان عمومی یک مرتبه دیگر به درگیری‌های عابدینی و مصطفوی منحرف شود. بازی با نتیجه سه بر صفر به سود استقلال اعلام شد و محرومیت سه ساله مجتبی محرمی و دو ساله احمدرضا عابدزاده کار را برای سرخپوشان دشوار کرد. رضا شاهرودی، پیوس، غفوری‌های اصل، محمود فکری و بهزاد داداش‌زاده نیز به محرومیت‌های شش ماه محکوم شدند. ضمن اینکه مقرر گردید مسابقه برگشت که دو هفته بعد برگزار می‌شد، در بندرعباس میزبانی شود!

باغ نارنج پشت ورزشگاه حافظیه!
در لیگ آزادگان سال 77، دیدار تیم‌های فجر سپاسی و استقلال تهران در شیراز به جنجال بی‌سابقه‌ای کشیده شد و نیمه تمام ماند. در آن بازی، بازیکنان فجر سپاسی خرق عادت کرده بودند و با لباس آبی به مصاف میهمان پرآوازه آمده بودند تا همین مساله به حساسیت‌ها دامن بزند. در اواسط این بازی جنجالی، در حالی که میزبان شیرازی با دو گل از حریف پیش بود، استقلالی‌ها با اعتراض به تصمیمات داوری، مسابقه را به جنجال کشیدند. در پی حاشیه‌سازی فرهاد مجیدی و احمد مومن‌زاده، طرفداران منتسب به استقلال با پرتاب انواع سنگ‌ها به زمین مسابقه، بازی را به جنجال کشیدند. بحث مهم آن روزها مربوط به این قضیه بود که اساسا این همه شی و وسیله اضافی از کجا وارد ورزشگاه شده است! در همین راستا علی خسروی – داور آن بازی جنجالی – با شرلوک هلمز بازی قابل تحسین خود، باغ نارنج پشت ورزشگاه حافظیه را کشف کرد و مشخص گردید که این مساله، دست تماشاگران را برای یافتن اشیای اضافه باز گذاشته است!

داداش سیا؛ رفیق فابریک شاه‌حسینی
سیاوش اکبرپور، بازیکنی بود که در دوران فوتبال خود دردسرهای زیادی را برای عبدالرحمن شاه‌حسینی به وجود آورد. اکبرپور که دست بر قضا همیشه بیرون از زمین شخصیتی مودب و آرام داشته است، در زمین چنان که باید تن به اجرای قوانین نمی‌داد. پس از تخلفات متعدد و تنبیهات متوالی، سرانجام در دیدار استقلال و سایپا در لیگ ششم سیاوش با اعتراض شدید به داور بازی موجب چالش جدیدی شد که جنجال زیادی را به وجود آورد. پس از اخراج در جریان آن بازی، سیاوش راهی کمیته انضباطی فدراسیون و اتاق دوست محبوبش – عبدالرحمن شاه‌حسینی – شد تا در حکمی سنگین و کم‌سابقه، 10 جلسه محرومیت برای وی در نظر گرفته شود. اکبرپور البته پس از چند جلسه غیبت، باقی دوران محکومیت خود را خرید و راهی امارات شد!حکم شاه‌حسینی یک بار برای همیشه جوان سبزه و مو فرفری را آرام کرد و دیگر پای او به محاکم انضباطی باز نشد.

پرویز کِلی!
اما دی‌ماه جنجالی دیگری برای داربی پایتخت در راه بود. پرونده درگیری‌های به وجود آمده در دیدار 9 دی‌ماه 79 پرسپولیس و استقلال را هم می‌توان به سیاهه دردسرهای کمیته انضباطی اضافه کرد. بازی سرخابی‌ها با نتیجه 2 بر 2 در جریان بود که پرویز برومند مقابل چشم هواداران پرسپولیس در دروازه ضلع شمالی ورزشگاه آزادی، با یک مشت محکم پایان رافت را از پا انداخت. بازی به جنجال کشیده شد، اما در نهایت با اخراج دروازه‌بان آبی‌پوشان، روال کار تا دقیقه آخر ادامه یافت. پس از درگیری‌های به وجود آمده در این بازی، حمید استیلی، محمد نوازی، مهدی تارتار و پرویز برومند بین شش ماه تا یک سال محروم شدند، اما در نتیجه بازی تغییری به وجود نیامد.

دیوان عدالت اداری، شاید هم سازمان ملل!
یکی از کشدارترین پرونده‌های انضباطی تاریخ فوتبال ایران مربوط به منازعه صنعت نفت آبادان و راه‌آهن تهران می‌شود. موضوع از این قرار است که در دیدار پلی‌آف پایان رقابت‌‌های دسته اول، راهیابی به لیگ ششم حرفه‌ای، نفت آبادان مغلوب راه‌آهن تهران شد و نتوانست در بازی‌های لیگ برتر شرکت کند. با این حال تیم آبادانی به پرونده حضور پرویز برومند در لیست راه‌آهن بند کرد و مدعی شد این دروازه‌بان سهمیه‌ای خارج از لیست 20 نفره بازیکنان مجاز بزرگسال برای حضور در تیم‌های دسته یکی محسوب می‌شده است. با این حال، مسوولان راه‌آهن در دفاع از خود اعلام کردند احمد مقدسی‌پور، بازیکن رده سنی امید بوده است. بدشانسی راه‌آهن اما جایی بود که مسوولان نفت، رد مقدسی‌پور خوزستانی‌الاصل را گرفتند و متوجه شدند که مدارک او جعلی بوده است! موضوع مرتبا کش پیدا می‌کرد، به طوریکه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و شورای استیناف در دو مرحله حق را به راه‌آهن دادند.
با این حال نفتی‌ها دست از تلاش برنداشتند تا اینکه در نهایت کمیته انضباطی رای به بازی تکراری دو تیم در ورزشگاه یادگار امام تبریز داد که در نوع خود بسیار عجیب بود. نفت در این مسابقه هم حضور نیافت و در نهایت متوسل به شکایت نزد فیفا شد. فیفا پرونده را به فدراسیون فوتبال ایران ارجاع داد و حاضر به مداخله در این مساله نشد چرا که دادکان زیر بار سفارش و دخالت دیگران نمی‌‌رفت.
در نهایت آنچه چاره‌ساز واقع گردید، شکایت صنعت نفت به دیوان عدالت اداری بود که حق را به تیم آبادانی داد. آنها به لیگ هفتم برتر اضافه شدند و به همین واسطه لیگ ما 18 تیمی شد!

نیمه شب در هیات فوتبال اصفهان!
یکی از عجیب‌ترین پرونده‌های انضباطی فوتبال ایران به ماجرای شکایت پرسپولیس از سپاهان به خاطر جذب غیرقانونی عمادرضا مربوط می‌شد. پس از شکست سرخپوشان مقابل تیم اصفهانی در فینال جام حذفی سال 84 که به تابستان 85 و بعد از جام‌جهانی 2006 کشیده شده بود، پرسپولیسی‌ها مدعی شدند تیم اصفهانی عمادرضا را خارج از مهلت قانونی نقل و انتقالات جذب کرده است. موضوع کش و قوس بسیار زیادی پیدا کرد تا اینکه در نهایت مسوولان تیم اصفهانی مدارکی ارایه دادند که ثابت می‌کرد قرارداد عمادرضا در ساعت 30 دقیقه بامداد دوم شهریور 85 منعقد شده است! ابرقویی نژاد - مسوول وقت هیات فوتبال اصفهان- و همکارانش دلیل انتخاب این ساعت شگفت‌انگیز برای ثبت قرارداد رضا را دوری از جار و جنجال اعلام کردند(!) اعتراض بعدی پرسپولیسی‌ها به این بود که اثر انگشت عمادرضا حقیقی و متعلق به وی نیست که در نهایت آزمایشات بعدی نشان داد چنین مساله‌ای صحت ندارد! در این پرونده برای نخستین بار جدید‌ترین شیوه‌های قضایی و پلیسی تشخیص هویت توسط قاضی شاه‌حسینی وارد فوتبال ایران شد.

سرباز احمدی و یک دنیا جنجال
باز هم پرسپولیس و سپاهان دو طرف پرونده‌ای بودند که بررسی آن بسیار طولانی و فرسایشی از کار درآمد. در جریان دیدار پایانی نیم فصل اول لیگ هفتم حرفه‌ای فوتبال کشورمان، پرسپولیس بدون باخت راهی نصف جهان شد تا رودرروی سپاهان قرار بگیرد. در جریان این دیدار، درگیری‌های زیادی بین تماشاگران دو تیم به وجود آمد و حتی کار به تبادل آتش کشید(!) که در این بین متاسفانه یکی از ماموران نیروی انتظامی به نام سرباز احمدی از ناحیه چشم آسیب دید. کمیته انضباطی وقت فدراسیون فوتبال، باشگاه اصفهانی را در این پرونده مقصر شناخت و سپاهان را به 3 ماه محرومیت از بازی خانگی و پرداخت 70 میلیون تومان به سرباز مصدوم محکوم کرد. ضمنا از این تیم 5 امتیاز نیز کسر شد که شورای استیناف این جریمه را به 3 امتیاز تقلیل داد.پروسه صدور رای در این پرونده بسیار پرهیجان دنبال شد و حتی مسوولان تیم اصفهانی و شاه‌ حسینی در یک برنامه زنده تلویزیونی مناظره گونه به بیان مواضع خود پرداختند. یکی دیگر از بندهای این رای مربوط به برگزار شدن هر دو بازی رفت و برگشت پرسپولیس و سپاهان در لیگ هشتم در ورزشگاه‌های بدون تماشاگر می‌شد که با تغییر مسوولان کمیته انضباطی، از میان رفت و سرباز بینوا هم یک چشم خود را بطور کامل از دست داد و چشم دیگر او نیز تنها تاریکی و روشنایی را تشخیص می‌دهد. احمدی دو هفته قبل داماد شد اما آنها که چشم را از او گرفتند همچنان عذاب وجدان دارند.

یه هل کوچولو!
ماجرای درگیری علی دایی و شیث رضایی در لیگ ششم فوتبال حرفه‌‌ای باشگاه‌های کشور، در جریان بازی دو تیم پرسپولیس و سایپا رخ داد. در خلال این بازی، روی یک ضربه ایستگاهی برای نارنجی‌پوشان کرجی یارگیری من تو من در محوطه جریمه پرسپولیس برقرار شد که در این بین وظیفه مهار دایی به رضایی سپرده شد. لابه‌لای این تحرکات فیزیکی اما، اتفاق عجیبی رخ داد و دایی که از سماجت مدافع حریف عصبی شده بود، با سر ضربه‌ای به صورت شیث زد. این ماجرا با واکنش وحشتناک تماشاگران پرسپولیس روبه‌رو شد. کمیته انضباطی زیر ذره‌بین افکار عمومی، رای عادلانه و مناسبی صادر کرد و کاپیتان اسبق تیم ملی ایران را به 4 جلسه محرومیت از بازی‌های رسمی محکوم کرد. اما شگفت‌انگیز بود که بعد از یک جلسه، شورای استیناف 3 بازی باقیمانده را بخشید تا مرد متنفذ فوتبال ایران به میادین باز گردد!

تو تیم ملی می‌بینی و نیکی پیچش آن!
سرانجام ماجرای پیچاندن تیم ملی در آستانه تورنمنت‌های مختلف توسط علیرضا نیکبخت واحدی کار دست این بازیکن داد! پیش از اعزام تیم ملی به قطر برای انجام دیدار دوستانه با تیم ملی این کشور و آماده‌سازی برای مصاف با امارات، نام هافبک- مهاجم چپ‌پای سرخپوشان هم در لیست مدعوین به تیم ملی رویت می‌شد، اما در اتفاقی عجیب، واحدی پس از حضور در فرودگاه مدعی شد پاسپورت خود را به همراه نیاورده و مجبور است باز گردد تا اشتباهش را اصلاح کند. نیکبخت از فرودگاه برمی‌گردد، اما ساعت‌ها انتظار مسافران برای حضور دوباره وی بی‌نتیجه می‌ماند و تماس‌های متوالی مسوولان تیم ملی تا لحظه پرواز هم از سوی او بی‌جواب می‌ماند. شکایت ابراهیمی، دایی و تاج از نیکبخت او را به دردسر بزرگی می‌اندازد و کمیته انضباطی پس از بررسی مفصل پرونده، بازیکن پرسپولیس را به دو سال محرومیت از بازی‌های ملی، 10 میلیون جریمه نقدی و بازگرداندن پاداش‌های دریافتی به واسطه درخشش در تیم ملی طی سال‌های گذشته محکوم می‌کند! جالب اینکه نیکی با رای شریفی صاحب 120 امتیاز منفی شد و این در حالی است که هر بازیکنی به 150 امتیاز منفی برسد، باید یک دسته پایین تر توپ بزند! نیکبخت چند ماه بعد با طرح جدید اخلاقی سازمان لیگ منشوری شد و حضور در لیگ را هم برای نیم‌فصل از دست داد. او امروز به صبای قم تبعید شده است.

تا می‌خورد، زدیمش!شاید این از شانس بد دکتر شریفی باشد که عجیب‌ترین پرونده‌های این چند سال اخیر فوتبال ایران به پست او خورده است! آخرین اتفاق جنجالی و بحث‌برانگیز فوتبال ما همین ماجرای کتک‌کاری ورزشگاه ثامن بود که در نهایت نیز مداخله یا عدم مداخله خداداد به عنوان «ضارب» در آن احراز نشد. با این وصف، غزال تیزپا و تیززبان و تیز دست(!) فوتبال ایران به خاطر شرکت در درگیری، خودداری نکردن از وقوع دعوا و آن مصاحبه حماسی بعد از واقعه (تا می‌خورد زدیمش!) به یک سال دوری از میادین فوتبال و پرداخت 10 میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد. وجه مشترک دو پرونده بزرگ مورد بررسی قرار گرفته اخیر توسط کمیته انضباطی، عدم اعتراض متهمین بود. نه نیکبخت و نه عزیزی به حکم شریفی اعتراض نکردند!

50 میلیون حقوق بیکاری؟!احتمالا ایران می‌تواند در این زمینه صاحب رکورد باشد. اگرچه بیشتر کشورهای غربی حقوق بیکاری به شهروندانشان می‌پردازند، اما امکان ندارد هیچکدام آنها برای یک نفر ماهی 50 میلیون دستمزد در نظر بگیرند. پس از دعوای حقوقی دایی با فدراسیون، سرانجام کمیته انضباطی برای 9 ماه بیکاری علی دایی، غرامتی 450 میلیون تومانی در نظر گرفت که البته هم اعتراض شهریار و هم اعتراض فدراسیون را به دنبال داشت. این هم خودش یک هنر است که بتوانی حکمی صادر کنی که همه طرف‌های مجادله شاکی بشوند! شاید شریفی با مغالطه معروفش جوابی برای این شاهکار داشته باشد. البته او جوابش را به ما نمی‌گوید بلکه جلوی دوربین‌ها با زبانش توصیه و نصیحت می‌کند.

شرارت‌های بین‌المللی!
اما در همه جای دنیا کم و بیش کمیته‌های انضباطی پرونده‌های زیادی برای بررسی دارند. در انگلیس کتک‌کاری اریک کانتونا با هوادار کریستال پالاس،‌به 9 ماه محرومیت شماره هفت یونایتد انجامید، گرچه کانتونا همیشه ادعا کرده اگر باز هم به شرایط آن روز بازگردد، وی را خواهد زد! در ایتالیا دی‌کانیو بارها به خاطر دادن سلام نظامی به هواداران لاتزیو پس از گلزنی، جریمه شد، اما هیچگاه دست از این کار خود برنداشت! در آلمان افنبرگ به واسطه بی‌حرمتی به همسر یکی دیگر از بازیکنان تیم ملی آلمان از اردو اخراج شد و در اسپانیا ساموئل اتوئو به واسطه اظهارات تندش علیه رئال‌‌مادرید در جشن قهرمانی لالیگا در سه فصل پیش، پنج هزار یورو جریمه پرداخت کرد! چنان که می‌بینید، شرارت مرزی نمی‌شناسد! 

 

 

 

                          شما  میتوانید از  آدرس  زیر  وارد صفحه اصلی 

                          سایت  شوید:  www.footballrooz.com   

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد