فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

محصص :به کارگیری سه هافبک دفاعی نشان از تیزهوشی قطبی بود

 

فوتبال روز:رئیس کمیته آموزش در گفت‌وگو با سایت فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه همه باید به پیشرفت فوتبال ملی کمک کنند، نگاهی واقع بینانه به عملکرد تیم ملی در جام ملتهای آسیا و فوتبال ایران را خواستار شد.

 

*معمولا پس از ناکامیها در ورزش و به خصوص فوتبال همیشه پرسیده می شود که چرا در رقابتهای مورد نظر یک تیم ناکام بوده است؟ سوال ما هم گرچه کلیشه ای است اما واقعا چرا تیمی که پس از سه پیروزی در مرحله گروهی به آن امیدوار بودیم در بازی مقابل کره شکست خورد و حذف شد؟ 

 

- ایتالیا در جام جهانی 2006 قهرمان شد، اما در جام جهانی 2010 حذف شد. ناکامی جزئی از ورزش و فوتبال است و بعضی اوقات آنطور که انتظار داریم اتفاق نمی افتد. بنابراین باید دید انتظاراتمان از تیم ملی چه بوده یا چه کارهای برای این تیم انجام داده ایم یا کم کاریهای داشته ایم که تیم نتیجه نگرفت. اما به نظر من دلیل ناکامی تیم ملی در جام ملتهای آسیا در دو قسمت کلی خلاصه می شود. دلیل اول مربوط به نداشتن امکانات کافی و زیرساخت هاست . دلیل دوم این است که ما با کشورهای قوی در عرصه فوتبال مثل کشورهای پیشرفته اروپایی مراوده یا دیدارهای تدارکاتی نداریم. 

 

* مورد به مورد پیش برویم . لیگ برتر ما چهارمین لیگ آسیاست و این جالب است که ما در بخش زیرساختها مشکل داریم . نداشتن امکانات کافی منظور همان زیرساخت هاست؟

- دقیقا . شما نگاه کنید در همین قطری که میزبان جام ملتها بود و قرار است میزبان جام جهانی 2022 باشد، تیمهای دسته دوم لیگ قطر زمینهای تمرین مناسب دارند و کل قطر از ورزشگاه‌های استاندارد بهره می برند. ما واقعا با کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی و قطر از نظر امکانات، زمین تمرینی و ورزشگاه برای بازی قابل مقایسه نیستیم اینها نکاتی است که معمولا دیده نمی شود. 

 

- سرمایه گذاری در فوتبال مطمئنا باید هدفمند باشد اما فاکتور ثروتمند بودن کشورها هم مهم است. ما کشور ثروتمندی هستیم پس می توانیم با الگوبرداری از کره و ژاپن به آنها برسیم...

- کاملا درست است من هم با شما عقیده ام. من یک مثال می آورم شما به رقابتهای کوپا امریکا نگاه کنید . همیشه در این رقابتها آرژانتین و برزیل به قهرمانی می رسند و حالا بعضی وقت ها هم اروگوئه . چرا ؟ چون این کشورها نسبت به دیگر کشورهای آمریکای جنوبی ثروتمندتر هستند. به ندرت کشورهای شیلی، پرو، ونزوئلا و اکوادور بتوانند به مراحل بالاتر برسند، چرا که فقیرترند. مگر حس ناسیونالیستی و حضور تک ستاره هایی در این کشورها باعث شود تا آنها به مراحل بالا برسند. مسئله پول و سرمایه گذاری دولتها در فوتبال بسیار مهم و تعیین کننده است. 

 

* در یکی از برنامه تلویزیونی شما یکی از دلایل ناکامی فنی تیم ملی را نداشتن سرعت دانستید. به عنوان کسی که در کمیته فنی رقابتهای جام ملتهای آسیا و کمیته انتخاب بهترین بازیکنان مسابقات جام ملتها حضور داشتید درباره اینکه چرا تیم ملی سرعت مورد نظر نداشت، صحبت کنید. ضمن اینکه به نظر شما چه تیم هایی سرعت خوبی داشتند؟

- سرعت در فوتبال تعریف دارد منظور من این نبود که بازیکنان تیم ملی خیلی سریع باید از نقطه A به نقطه B برسند؛ بلکه به عنوان مثال سرعت جای گیری در جاهای خالی، سرعت رساندن توپ به بازیکن هدف ، سرعت انتقال توپ از نقاط مختلف زمین جزو تعاریف سرعت در فوتبال است که ما در این تعاریف در دقایقی از بازی مشکل داشتیم. من تیمهای کره جنوبی، ژاپن، اردن و تا حدی سوریه را از این حیث خوب دیدم اما تیم کره شمالی هم سرعت خوبی داشت ولی بازیکنان آنها بی هدف می دویدند. 

 

  برخی کارشناسان و منتقدان عقیده دارند که حضور "ویچ‌ها" در فوتبال ایران از سالهای اواخر دهه هفتاد و اواخر دهه هشتاد باعث شده تا فوتبال ایران دفاعی شود. شما با این نظریه موافقید؟ ضمن اینکه در بازی مقابل کره جنوبی ما دفاعی بازی کردیم شکست خوردیم ...

- بهتر است به سوال شما از چند وجه پاسخ دهند. دفاع در فوتبال یک هنر است. بازی اینتر و بارسا یا بازی فینال بین اینتر و بایرمونیخ در لیگ قهرمانان اروپا را به یاد بیاورید . اینترمیلان با مربیگری مورینیو در تمام طول بازی دفاع کرد اما در نهایت هر دو بازی را برد و قهرمان شد. دفاع در فوتبال بسیار سخت‌تر از حمله است. کلا توپ را از حریف گرفتن بسیار سخت است. اینکه شما بتوانید دفاع منسجمی داشته باشید و بین بازیکنان خط دفاعی ارتباط تنگاتنگ بی‌اشتباهی را ایجاد کنید کار سخت تری است. من در اینکه یک تیم بخواهد دفاعی بازی کند عیبی نمی بینیم. ما در بازی مقابل کره جنوبی بسیار خوب بودیم. همانطور که شما گفتید من در هیات انتخاب بهترین بازیکن بازیهای جام ملتهای آسیا بودم و تا دقیقه 105 قرار بود سیدجلال حسینی به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شود. کلا ما یک شانس به کره ای ها دادیم که به گل تبدیل شد. داشتن سه هافبک دفاعی نشان از تیزهوشی یک مربی در انتخاب تاکتیک دارد. فوتبال دیگر آن فوتبال چند سال پیش نیست که پیستون ها از جناحین توپ‌ها را برای مهاجم بلند قد سانتر کنند و به گل تبدیل شود. فوتبال حالا به شطرنج تبدیل شده و طبق حرکات حریف تعریف می شود. ما باید در تعیین تاکتیک صاحب طرح و ایده باشیم اما سالهای سال فوتبال ایران در دفاع ضعیف بوده و صاحب طرح ، ایده و برنامه نبوده است. 

 

* طرفداران فوتبال انتظار دارند که تیم ملی کشورشان در رقابتهای مختلف بدرخشد، حمله کند، گل بزند و به پیروزی برسد. شاید آشنایی هواداران فوتبال، با نحوه چینش بازیکنان، تعریف تاکتیک ها و همین شطرنجی که شما از آن می گویید به واقع بینی آنها کمک کند.

- من دوست دارم که این بحثها به صورت جذاب مطرح شود تا مخاطبان و طرفداران فوتبال با آشنایی با این نکات به درک بهتری از فوتبال برسند که همان واقع بینی است. حمله در فوتبال یعنی باز شدن در زمین که منجر به ضدحمله حریف ، شوت از راه دور بازیکنان حریف، ضربه ایستگاهی، ارسال از جناحین، ضدحمله سانترفوراردها، از هم پاشیدگی سازمان دفاعی، اشتباه مدافعان بر اثر ضدحمله سهمگین حریف و حتی اشتباه دروازه بان است. به هر صورت باید برای دفاع اهمیت ویژه‌ای در فوتبال قائل شد . این واقع بینی باید بوجود بیاید و نتیجه گرایی از بین برود. آمار بازی ایران – کره نشان می داد که تیم ملی عملکرد بدی نداشت. این نکته را هم باید بگویم که انتقادکردن کار بسیار راحتی است. از نحوه چینش تاکتیکی یک سرمربی انتقاد کردن و حمله کردن به آن مربی بسیار راحت است. اما می خواهم این نکته را مطرح کنم که باید دید که چه کسانی و با چه رزومه ای به اظهارنظر می پردازند.  
 

* این نکته در روزهای گذشته از سوی برخی از رسانه‌ها مطرح شده که نبود لژیونرها در فوتبال ایران باعث افت فنی فوتبال شده است . شما موافقید؟

کاملا همینطور است. روزگاری یک دوجین لژیونر در کشورهای مختلف داشتیم. علی دایی، کریم باقری، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان، علی کریمی، رحمان رضایی، رسول خطیبی، داریوش یزدانی، مهرداد میناوند، مهدی پاشازاده، فرهاد مجیدی و بسیاری لژیونرهای دیگر که در کشورهای حوزه خلیج فارس مثل امارات و قطر حضور داشتند. این سوال احتیاج به توضیح ندارد چرا که پاسخ آن کاملا مشخص است. 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد