فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

یادداشت ویژه/ طلا و مس؛هفت پرده از فراز و نشیب های سیدمهدی رحمتی

 

فوتبال روز:دروازه بانی که چهار سال پیش به مس کرمان فروخته شد تا جا برای وحید طالب لو باز شود، امروز با قراردادی که مدت هاست درباره «سقف» و «کف» اش صحبت می شود، دوباره به استقلال پیوست.

 

سید مهدی رحمتی وقتی از استقلال رفت، دروازه بانی پرفراز و نشیب بود که درباره او گفته می شد «به درد تیم های بزرگ نمی خورد» اما او در این چهار سال، چهل پله جلو رفته، از مس به تیم ملی رسیده و با سپاهان دو قهرمانی پیاپی در لیگ داشته. رحمتی حالا با فاصله نسبت به سایر رقبایش، سنگربان شماره یک تیم ملی است و در موقعیتی قرار گرفته که فتح الله زاده از اوبه عنوان «سلطان دروازه بانان ایران» یاد می کند. فقط باید یک فصل صبر کنیم و ببینیم سیدمهدی در استقلال هم همان دروازه بان درخشان مس و سپاهان خواهد بود یا اینکه کابوس ها باز به سراغ او خواهد آمد؟ بهرحال در این تردیدی نیست که صید دروازه بانی که در این سال ها، کمترین تزلزل را داشته، می تواند برای هرتیمی یک موفقیت بزرگ به شمار آید. در ادامه این گزارش، نگاهی داریم به هفت پرده از فراز و نشیب های او.   

 

 

لیگ قهرمانان آسیا فصل 2010-2011 - عربستان

سپاهان بعد از ناکامی در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا، این بار هم در گروهی نسبتاً دشوار قرار گرفت و در اولین بازی می بایست با الهلال دیدار می کرد. بازی با حملات پردامنه میزبان آغاز شد و یک فوق واکنش از مهدی رحمتی کافی بود تا سپاهان در نیمه اول بازنده نباشد. در آغاز نیمه دوم، سپاهان روی یک کرنر و یک اوت بلند به دو گل پیاپی رسید و در ادامه باز هم الهلال بود که فشار مهلکی روی دروازه سپاهان وارد کرد اما «سید» آنقدر ایستادگی کرد تا در پایان نتیجه 2-1 رقم بخورد. سپاهان با این پیروزی که به لطف درخشش رحمتی به دست آمد، در صدر گروه ایستاد و تا پایان هم همین جایگاه را حفظ کرد.

 

مقدماتی جام جهانی 2010- دبی

تیم ملی ایران در سومین بازی از مرحله مقدماتی جام جهانی در دبی به مصاف امارات رفت. اماراتی ها دو بازی قبلی خود را شکست خورده بودند و خیلی ها، ایران را برنده قطعی این دیدار می دانستند اما با شروع بازی مشخص شد که کفه ترازو کاملاً به سود میزبان است. تیم ملی بعد از دریافت گل زودهنگام از اسماعیل مطر، در ادامه بازی بارها تحت فشار قرار گرفت و تنها سیدمهدی رحمتی بود که 5 موقعیت مسلم را اماراتی ها گرفت. در ادامه هم گل دقیقه 85 کریم باقری، تیم ملی را از شکست نجات داد. این یکی از درخشان ترین نمایش های رحمتی در تیم ملی بود که به تنهایی جور دفاع متزلزل تیم ملی را کشید.

 

لیگ نهم، هفته هفدهم- فولاد شهر

در یکی از خاطره انگیزترین روزهای لیگ نهم، سپاهان و پرسپولیس در زمین پوشیده از برف فولاد شهر به مصاف یکدیگر رفتند. بازی تا دقیقه 70 با نتیجه 1-1 دنبال می شد که هدایت ممبینی، حرکت بنگر روی مجتبی زارعی را خطا تشخیص داد اما این ضربه را عادل کلاه کج به دستان رحمتی کوبید. در اواخر بازی نوبت سپاهان شد تا صاحب پنالتی شود که این ضربه را هادی عقیلی به گل تبدیل کرد. اما این پایان کار نبود و در وقت تلف شده، باز هم ممبینی برای پرسپولیس پنالتی گرفت. این ضربه را هادی نوروزی زد که باز هم رحمتی آن را دفع کرد و با مهار دو ضربه پنالتی، سه امتیاز حساس را برای سپاهان تثبیت کرد.

 

لیگ هفتم، هفته سوم- ورزشگاه آزادی

استقلال که با خریدهای پر سر و صدا به لیگ آمده بود، در سومین هفته لیگ میزبان مس کرمان بود. مهدی رحمتی که در آغاز فصل از استقلال جدا شده بود، در این بازی فرصت یافت تا بار دیگر توانایی های خود را اثبات کند و در همان نیمه اول پنالتی میثم منیعی را مهار کرد تا استقلال در این بازی برنده نباشد.

نکته جالب اینکه، در فصل قبل (لیگ ششم) رحمتی در کرمان، پنالتی آلوز را در دو مرحله و با واکنشی استثنایی مهار کرده بود تا استقلال پیروز مسابقه باشد.

رحمتی در ادامه لیگ هفتم، تبدیل به دروازه بانی مطمئن برای کرمانی ها شد و سال بعد آنقدر خوب بود که پیراهن شماره یک تیم ملی را به دست آورد.

 

دربی 61- ورزشگاه آزادی

استقلال با مربیگری صمد مرفاوی که اولین دربی را تجربه می کرد، با گل زود هنگام امیرحسین صادقی پیش افتاده بود. مرفاوی که هنوز نتوانسته بود بین دو دروازه بانش، یکی را به عنوان دروازه بان اصلی انتخاب کند، در این بازی رحمتی را به طالب لو ترجیح داده بود. در دقیقه 27 توپ ساده ای که به پای مدافعان استقلال برخورد کرده بود، به آرامی به خط عرضی زمین نزدیک شد ولی رحمتی به تصور اینکه، توپ اوت شده، اجازه داد توپ به بیرون برود. وقتی داور اعلام ضربه کرنر کرد، رحمتی قدم زنان در حال برگشتن به خط دروازه بود اما نیکبخت به بازی را آغاز کرد و توپ را به معدنچی سپرد. معدنچی هم که دید رحمتی هنوز در جریان بازی نیست، با ضربه ای دقیق و از زاویه ای تنگ، توپ را به کنج دروازه فرستاد. استقلال این دربی را واگذار کرد و رحمتی برای مدت ها نیمکت نشین شد. اشتباه بزرگ او موجب شد تا در پایان فصل، هیچ کس از فروختن او به مس کرمان ناراحت نشود.

 

لیگ پنجم- فولادشهر

رحمتی بعد از یک فصل پراشتباه در سپاهان، به استقلال آمده بود. امیر قلعه نویی که طالب لو را هم در اختیار داشت، در بازی حساس مقابل سپاهان به رحمتی میدان داد ولی سانتر بی خطر مهدی جعفرپور در حالی وارد دروازه استقلال شد که مهدی رحمتی فقط با چشم هایش توپ را تعقیب می کرد. استقلال آن بازی را با همین یک گل به حریف اصفهانی واگذار کرد تا باز هم رحمتی به نیمکت منتقل شود.

 

لیگ اول حرفه ای- شیراز

فجرسپاسی شیراز اولین تیمی بود که پای رحمتی را به لیگ باز کرد. در آن زمان محمود یاوری مربی سپاسی بود اما با ورود غلام پیروانی، مهدی فرصت پیدا کرد تا دروازه بان فیکس شیرازی ها شود.

او در لیگ اول، رکورددار مهار ضربات پنالتی شد و حتی در بازی رفت فینال جام حذفی مقابل استقلال، پنالتی یدالله اکبری را دفع کرد تا به عنوان یک دروازه بان آینده دار مطرح شود. درخشش رحمتی در سپاسی باعث شد یکی از مسافران تیم اعزامی به بازی های آسیایی 2002 بوسان باشد و همراه با تیم ملی و برانکو، قهرمان آسیا شد.

در همان سال بود که زنده یاد ناصر حجازی گفته بود: مهدی رحمتی مرا یاد جوانی هایم می اندازد.


 

 

علی مغانی 

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد