فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

گزارش ویژه: سرگذشت مدیران تاریخ پرسپولیس/ 10 مدیر در یک دهه اخیر

footballrooz.com
فوتبال روز:
پرسپولیس در دهه هشتاد روزهای پرفراز و نشیبی را تجربه کرده است. سرخپوشان در این دهه 2 بار قهرمان لیگ و 2 بار نیز قهرمان جام حذفی شده اند، اما مدیریت چالش برانگیزی را تجربه کرده اند.



در این دهه بیش از هر زمان دیگری مدیریت باشگاه دستخوش تغییرات بوده است. از سال 80 تا به امروز و طی ده سال اخیر 10 بار مدیریت باشگاه دچار تغییر شده است .باهم تاریخچه مدیریتی باشگاه پرسپولیس را مرور می کنیم:


1




پرسپولیس از زمان تاسیس اش در سال 1342 تا قبل از پیروزی انقلاب تحت مدیریت مالک خود ، علی عبده بود و تمام تصمیم گیری های باشگاه توسط وی انجام می شد. در چارت تشکیلاتی پرسپولیس  پستی با عنوان مدیر داخلی وجود داشت که در واقع فعالیت های اجرایی باشگاه توسط مدیر داخلی انجام می شد. با این حال رئیس باشگاه وظیفه اصلی مدیریت را بر عهده داشت. پس از پیروزی انقلاب ، اولین مدیر باشگاه پرسپولیس  فیروز امینیان بود که آخرین مدیر داخلی باشگاه  در دوره قبل از انقلاب  نیز  بود. وی از فروردین 58 تا شهریور 59  مدیر باشگاه بود ، و پرسپولیس در این  فاصله زمانی از مسابقات مقدماتی باشگاههای تهران صعود کرد و در جام شهید اسپندی قهرمان شد.

2

از مهر 59 تا شهریور 60 ، حیدر بوستانی مدیر باشگاه پرسپولیس بود . البته در این دوره مدیریت تیم فوتبال عملاً  بر عهده پروین بود و مدیر باشگاه بیشتر اداره تاسیسات ورزشی پرسپولیس را عهده دار بود. در این دوره پرسپولیس ابتدا به دلیل اختلاف با هیئت فوتبال تهران ، از مسابقات باشگاههای تهران کناره گیری کرد و سپس موضوع اختصاص باشگاه به عنوان خوابگاه دانشجویان تربیت معلم باعث اعتراض بازیکنان شد ، بطوری که آنها از بازی مقابل هما انصراف دادند که همین بازی منجر به از دست رفتن قهرمانی شد. در ادامه موضوع تغییر نام باشگاه به شهید چمران باعث سر و صدای زیادی شد.از شهریور تا آذر 60 ، اکبر دیانی مدیر باشگاه شد و در ادامه محمد رضائیان مدیریت پرسپولیس را بر عهده گرفت.

3

در فاصله سالهای 61 تا 65 اداره باشگاه به صورت شورایی بود که  اعضای آن از سوی سازمان تربیت بدنی منصوب می شدند. در آذر ماه 64 پیشنهاد مدیریت باشگاه به علی پروین شد که وی قبول نکرد و  محمد دادکان را پیشنهاد داد که دادکان نیز به دلیل تحصیل در دانشگاه مدیریت باشگاه را قبول نکرد. در اواخر سال 64 زمزمه هایی مبنی بر واگذاری باشگاه به بنیاد مستضعفان بود که بالاخره در پاییز سال 65 این انتقال عملی شد.

4

اولین مدیر انتصابی بنیاد در دی ماه 65 محمدعلی دقت پور بود که بزرگترین چالش دوران مدیریتی وی ، تغییر نام باشگاه بود. مدیریت بنیاد پس از تحویل گرفتن باشگاه اقدام به تغییر نام آن به " آزادی " کرد و همین موضوع اعتراض بازیکنان را برانگیخت. هیئت فوتبال تهران نیز تیم آزادی را در قرعه کشی مسابقات شرکت داد. دقت پور پس از دو ماه چالش با موضوع تغییر نام ، جای خود را به عباس وکیل داد.

5

عباس وکیل از بهمن 65 تا خرداد 67 مدیریت باشگاه را بر عهده داشت. وی موضوع تغییر نام را به سرانجام رساند و تیم رسماً به پیروزی تغییر نام داد. پس از پایان فصل موفق 66 که با قهرمانی پرسپولیس در 3 جام همراه بود ، تیم دوباره دچار چالش اساسی شد. ابتدا خوردبین از سرپرستی برکنار شد و علیرضا طباطبایی جانشین وی شد. یک هفته بعد وی نیز برکنار شد و جعفر گلیجانی سرپرست شد. اختلافات پروین و مدیریت باشگاه شدت گرفت و پروین بر سر تمرینات و اردوی پرسپولیس در رشت که برای مسابقات آسیایی آماده می شد ، حاضر نشد. وکیل نیز پروین را برکنار کرد و تیم بدون او در مسابقات آسیایی در بنگلادش حذف شد. پس از بازگشت تیم ، بنیاد نیز وکیل را برکنار کرد و پروین دوباره به پرسپولیس بازگشت.

6

محمدحسین اسلامی به عنوان آخرین مدیر انتصابی بنیاد از تیر 67 تا آبان 68 مدیریت باشگاه پرسپولیس را برعهده داشت و پرسپولیس در این فاصله دو بار به قهرمانی باشگاههای تهران رسید. در پاییز سال 68 بنیاد مستضعفان رسماً تیم را تحویل سازمان تربیت بدنی داد و سازمان دوباره متولی باشگاه شد. کاظم رحیمی بازیکن سابق پرسپولیس از آبان 68 تا فروردین 69 متولی امور باشگاه بود تا اینکه در فروردین 69 عباس انصاری فرد به عنوان مدیرعامل باشگاه منصوب شد.

7

عباس انصاری فرد از فروردین 69 تا دی 72 مدیریت پرسپولیس را بر عهده گرفت. در دوره مدیریت وی پرسپولیس برای اولین و آخرین بار قهرمان آسیا شد . قرارداد با اولین اسپانسر و تبلیغ روی پیراهن تیم در فوتبال ایران را وی انجام داد و با ثبت موسسه پرسپولیس ، به باشگاه هویت حقوقی داد. افزایش هزینه های تیمداری باعث شد تا سازمان دوباره به فکر واگذاری باشگاه به یک نهاد دولتی دیگر بیافتد.

8

پرسپولیس در آذر ماه 72 به وزارت معادن و فلزات واگذار شد. امیر عابدینی نیز از دی 72 کار خود را به عنوان مدیر آغاز کرد . عابدینی در فاصله فروردین تا آبان 73 رئیس فدراسیون  فوتبال بود و در غیاب او رضاقلی ، یکی از اعضای هئیت مدیره،  مدیریت باشگاه را عهده دار بود.  عابدینی در طول دوران مدیریت خود  چهار مربی خارجی را به پرسپولیس آورد . پس از بگوویچ و گده ،با حضور استانکو دوران طلایی پرسپولیس شروع شد و در سالهای 74و 75 دوبار قهرمان لیگ شد. در این سال ها انتقال بازیکنان به اروپا نیز شروع شد و عابدینی با انتقال مهدوی کیا ، ترابیان ، میناوند ، شاهرودی ، باقری و دایی به تیمهای اروپایی درآمد قابل توجهی برای پرسپولیس ایجاد کرد. در سال 77 پروین را پس از دوری 5 ساله به فوتبال برگرداند. پرسپولیس در سالهای 77 و 78 دوبار قهرمان لیگ شد . موضوع شکایت باشگاه السد و جریمه 650 هزاردلاری فیفا از دیگر چالش های دوران مدیریت عابدینی بود که با دخالت رئیس جمهوری وقت حل شد.

9

در سال 79 وزارت معادن و فلزات تیم را به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی واگذار کرد که نقطه آغاز دعواهای مدیریتی و جنجال سهام در پرسپولیس شد . حوزه هنری 3 ماه تیمداری کرد و سپس از ادامه کار انصراف داد. در بهمن ماه 79 مجمع باشگاه دوباره عباس انصاری فرد را به عنوان مدیر باشگاه انتخاب کرد. از این زمان بود که سازمان دوباره وارد کار شد و علی پروین طی حکمی از فائقی ، معاون سازمان تربیت بدنی، همزمان مدیریت را نیز بر عهده گرفت.

10

 در مهرماه 80 ، مجمع باشگاه علی میرزایی را به عنوان مدیر عامل منصوب کرد. این در حالی بود که دعوای سازمان با سهامداران باشگاه به اوج رسیده بود و عملاً دو جبهه مخالف هم در پرسپولیس شکل گرفته بود : تیم مدیریتی میرزایی و تیم فنی  علی پروین . میرزایی در اولین اقدام حکم مربیگری پرسپولیس را به نام عابدزاده زد ، اما این اقدام وی با شکست مواجه شد و تیم همچنان زیر نظر پروین تمرین می کرد. میرزایی به عنوان مدیر عامل رسمی باشگاه در حالی فعالیت می کرد که کادر فنی تیم کاملا مقابل او بود! در یک مقطع از فصل طوماری امضا شد که بازیکنان و کادر فنی اعلام کردند که از مسابقات کناره گیری می کنند. پرسپولیس در اولین دوره لیگ برتر با مدیریت میرزایی قهرمان شد. در اواخر سال 80 دادگاه طی حکمی حق مالکیت باشگاه را به سازمان داد و بدین ترتیب پس از 7 سال ، سازمان تربیت بدنی دوباره متولی امور باشگاه شد.

11

اکبر غمخوار از خرداد 81 تا خرداد 83 مدیرعامل پرسپولیس بود. وی در سال اول مدیریتش با علی پروین لیگ را آغاز کرد و در سال دوم پروین را کنار گذاشت  و بگوویچ را به عنوان سرمربی منصوب کرد. پرسپولیس لیگ را خوب شروع کرد ، اما موفقیتی بدست نیاورد. تمرینات در پادگان ، انتشار لیست دستمزدهای بازیکنان و کادرفنی ، و قرارداد عجیب با کریستوفر ره بازیکن لیبریایی که حتی بدون حضور در تهران ، از پرسپولیس غرامت گرفت ! از اقدامات دوره وی بود. در این دوره پرسپولیس بحرانی ترین روزهای خود را سپری کرد.

12

حجت الله خطیب دومین مدیر انتصابی سازمان در دوره جدید بود. خطیب از خرداد 83 تا آذر 84 مدیریت باشگاه را بر عهده داشت. بازگرداندن پروین به تیم ، استخدام راینر سوبل آلمانی به عنوان سرمربی ، تشکیل تیم های  متعدد ورزشی ، و  . . . از اقدامات  دوره مدیریت وی بود. قرارداد با نیکولوفسکی دروازه بان مقدونیه ای نیز از شاهکارهای دوره مدیریت خطیب بود که این دروازه بان بدون یک دقیقه بازی، پرسپولیس را تا آستانه محرومیت توسط فیفا پیش برد!

13

محمد حسن انصاری فرد ، اولین مدیر عامل باشگاه در دوره مدیریت علی آبادی بر سازمان بود. بیشتر وقت این مدیر جوان نیز به حل و فصل بدهی های متعدد باشگاه گذشت. وی ابتدا آری هان را به عنوان سرمربی استخدام کرد و پس از اخراج وی ، مصطفی دنیزلی را به عنوان سرمربی منصوب کرد. ترتیب دادن بازی دوستانه با بایرن مونیخ در تهران نیز از اقدامات قابل توجه دوره مدیریتی وی بود. پرسپولیس در این دوران با بدشانسی و البته ناداوری دو جام حذفی را از دست داد. انصاری فرد از آذر 84 تا خرداد 86 مدیرعامل باشگاه بود.

14

حبیب کاشانی در 27 خرداد 86 به مدیریت باشگاه منصوب شد و در 27 خرداد 87 نیز استعفا کرد و رفت. کاشانی در یک اقدام عجیب دست به استخدام افشین قطبی مربی ایرانی تیم ملی کره جنوبی زد و با این مربی بالاخره موفق شد تا پرسپولیس را پس از 6 سال به قهرمانی برساند. کسر 6 امتیاز از تیم توسط فیفا بزرگترین شوک دوران مدیریتی کاشانی بود.

15

داریوش مصطفوی بازیکن اسبق پرسپولیس در اواخر دهه چهل از روز دوم تیر ماه 87 فعالیت خود را آغاز کرد. مصطفوی که سابقه ریاست فدراسیون و دبیرکلی فدراسیون فوتبال را در کارنامه کاری خود داشت، ابتدا قرارداد افشین قطبی را با کمک حسین هدایتی که رئیس هیات مدیره باشگاه شده بود، تمدید کرد. سپس علی کریمی را از قطر به پرسپولیس آورد. پرسپولیس شروع خوبی در لیگ برتر داشت، اما در ادامه ماجراهای استخدام یک بازیکن برزیلی حاشیه ساز شد و تیم در بحران رفت. قطبی هم در ادامه فصل استعفا داد و از این تیم رفت. عمر مدیریتی مصطفوی در پرسپولیس 197 روز بود و سپس جای خود را به عباس انصاری فرد داد.

16

عباس انصاری فرد از روز 16 دی 87 مدیریت باشگاه پرسپولیس را بر عهده گرفت. او برای سومین بار مدیریت پرطرفدارترین باشگاه ایران را بر عهده گرفته بود. مصاحبه علی کریمی علیه مدیریت باشگاه و حکم اخراج او از سوی انصاری فرد، اولین چالش مدیریتی او بود. انصاری فرد در ادامه فصل نلو وینگادا پرتغالی را جانشین افشین پیروانی در پرسپولیس کرد. شکست در لیگ قهرمانان آسیا و حذف از جام حذفی، فصل ناموفقی برای این مدیر کهنه کار بود. درگیری های مدیریتی و چالش بین او و حسین هدایتی نیز در اواخر فصل شدت گرفت، تا اینکه هدایتی استعفا داد و رفت. او همچنین با دستور مستقیم خود افشین پیروانی را از  کادر فنی تیم اخراج کرد که این هم از نکات جالب توجه بود. انصاری فرد برای فصل جدید با مربیان خارجی زیادی مذاکره کرد تا اینکه در نهایت کرانچار کروات سرمربی پرسپولیس شد. جدایی علی کریمی و پیوستن او به استیل آذین باعث بدبینی هواداران به این مدیر شد. فصل با نتایج متوسط برای پرسپولیس آغاز شد تا اینکه بعد از اولین باخت مقابل پیکان، کرانچار به دستور انصاری فرد اخراج شد. 24 ساعت بعد حکم اخراج کرانچار توسط هیات مدیره وتو شد، اما تغییرات در راه بود و انصاری فرد یک هفته بعد از اقدام بحث برانگیزش برکنار شد.

17

حبیب کاشانی از 11 مهر 88 به عنوان سرپرست موقت باشگاه منصوب شد تا هیات مدیره جدید پرسپولیس تعیین شود که این امر 2 سال طول کشید و در نهایت هیات مدیره جدید معرفی شد. پرسپولیس در دوره دوم مدیریت کاشانی حاشیه های زیادی داشت که اوج آن در اواخر فصل گذشته با چالش بین دایی و او شروع شد که همچنان هم ادامه دارد. اما در این مدت پرسپولیس دو بار نیز جام حذفی را بدست آورده است که بهرحال افتخار قابل توجهی است. کاشانی در این دو سال با 3 مربی( کرانچار، دایی و استیلی) کار کرد. او دایی را جانشین کرانچار کرد که نتایج نسبتاً مناسبی با پرسپولیس گرفته بود. انتخاب استیلی به جای دایی در این فصل نیز یکی از بحث برانگیزترین اقدامات دوران مدیریتی کاشانی در پرسپولیس بود که این تیم را بطور کامل غرق در حاشیه و بحران کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد