فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

یادداشت روز: جدایی صداقت از فوتبال

 

فوتبال روز: فیلم تحسین شده «جدایی نادر از سیمین»، روایت جدایی زوجی است که در طول فیلم، صاحب اثر آن را به جدایی نسل ها و طبقات مختلف اجتماعی تعمیم می دهد. ولی با عبور از پوسته ظاهری قصه، مقوله «جدایی» به حاشیه می رود و در لایه های عمیق تر، این «دروغ» است که تماشاگر را به فکر وا می دارد.       

 

تمام شخصیت های فیلم «جدایی نادر....» در مقطعی ناگزیر، به هم دروغ می گویند یا لااقل حقیقت را از هم پنهان می کنند. راضیه (ساره بیات) درباره کار کردن در خانه مردی غریبه به شوهرش دروغ می گوید، نادر (پیمان معادی) به دروغ از بارداری راضیه اظهار بی اطلاعی می کند، سیمین (لیلا حاتمی) به شوهرش می گوید که می خواهد تنها به خارج از کشور مهاجرت کند، او هم دروغ می گوید! ترمه که از دروغگویی پدرش دل شکسته شده، به ناچار و برای اینکه پدرش را از مخمصه خلاص کند، به رئیس دادگاه دروغ می گوید و این دروغ های کوچک و بزرگ تا آنجایی که تماشاگر متوجه می شود سقط جنین عامل دیگری داشته، ادامه می یابد و احمد (شهاب حسینی) با اصرار از همسرش می خواهد که حقیقت را کتمان کند. در «جدایی نادر از سیمین» همه به هم دروغ می گویند و خود را برای ارتکاب این رذیله اخلاقی، محق می دانند. 

 

برنامه دوشنبه شب نود که قرار بود به ابهام زدایی از موضوع «دلالی در فوتبالی» بپردازد، ناخواسته همچون فیلم جدایی «نادر از سیمین» به محلی برای آشکار شدن دروغ های ریز و درشتی و یا پنهان کردن حقیقتی تبدیل شد که هر روز در این فوتبال جاری می شود. عزیز محمدی که حرف هایش را با ستایش مجدد از طرح «منشور اخلاقی» آغاز می کند، وقتی در مواجهه با افشاگری حسین هدایتی درباره موضوع استخدام مربی برای استیل آذین غافلگیر می شود، چاره ای ندارد جز اینکه اعتراف کند، مربی خاصی را «توصیه» کرده. 

 

هدایتی که انگار ناگفته های زیادی برای فاش کردن دارد و بارها تکرار می کند از جلسات خصوصی فیلم و عکس دارد، خشایار محسنی را به جعل و کلاهبرداری متهم می کند، ولی خود او در برابر اتهام «پیشنهاد رشوه 200 میلیونی به داریوش مصطفوی برای استعفا از مدیرعاملی پرسپولیس» سکوت می کند. از مجموعه حرف های بهشاد یاورزاده، رحیمی و خشایار محسنی هم اینگونه استنباط می شود که لااقل یکی از دو طرف، مشغول کتمان حقیقت هستند. در ادامه برنامه علیپور با افشاگری تازه، نام علی پروین و دامادش آرش فرزین را پیش می کشد، ولی او هم در مواجهه با حسین هدایتی که مدعی است پرونده شکایتش روز پنجشنبه تحویل داده شده، و او در برنامه ورزش و مردم جمعه، این موضوع را کتمان کرده، طفره می رود. 

 

در مرتبه ای پایین تر، تناقض در حرف های مربی سابق و مدیر عامل باشگاه نیروی زمینی هم دیده می شود؛ آنجا که حرف از چگونگی برگزاری بازی با استیل آذین در ورزشگاه دستگردی پیش می آید، معلوم نمی شود 15 میلیون را استیل آذینی ها مستقیماً پیشنهاد کرده اند یا عواملی در فدراسیون برای آن ها «کارسازی» کرده اند. بعد هم نوبت مقایسه حرف های حجت زادمحمود و میثم منیعی می رسد که مشخص می شود، یکی از آن ها دروغ می گوید. 

 

در واقع اکثریت صحنه گردانان برنامه 90 این هفته، یا دروغ می گفتند یا حقیقت را پنهان می کردند که آن هم نوع خفیف دروغگویی است. شاید بهتر باشد، عادل فردوسی پوردر برنامه های آینده اش، پیش از ورود به بحث دلالی و پول های کثیف، تکلیف دروغگویی در فوتبال را روشن کند..     
 
 
 

علی مغانی  

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد