فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

فوتبال روز

آخرین اخبار فوتبال ایران،لیگ برتر،دسته یک،پرسپولیس،استقلال،عناوین روزنامه های ورزشی،حاشیه های فوتبال،فوتبال دنیا،جدول لیگ برتر

درباره لیومسی مرد سال 2011؛ازخلقت تو خوشحالیم

 

فوتبال روز: لیونل  مسی بهترین بازیکن سال 2011 جهان. این پسر 24 ساله که در تمام جهان محبوب است جز ارژانتین دیشب  را هیچ وقت فراموش نخواهد کرد. او در زوریخ برای سومین بار پیاپی بهترین بازیکن جهان شد و به نوعی در تصاحب توپ طلا هت تریک کرد.

 

 لیونل اندرس مسی درسال 1987در  روزاریو،‌ سانتافه  خاک ارژانتین به‌دنیا آمد. پدرش خورخه هوراکیو مسی، کارگر کارخانه بود و مادرش سلیا ماریا کوچیتینی٬ یک نظافتچی نیمه‌وقت بود.  همانطور که از اسم والدین لئو مشخص است اصلیت والدین مسی ایتالیایی است و به شهر آنکونا باز می‌گردد. جد او، ‌آنجلو مسی در سال ۱۸۸۳ به آرژانتین مهاجرت کرد.

 لیونل از بچگی عاشق بازی با توپ بود او از پنج سالگی فوتبال خودش را در تیم گراندولی آغاز کرد؛ تیمی که پدرش در آن زمان مربیش بود.او در سال ۱۹۹۵ به نیوولز اولد بویز‌ رفت تیمی که در همان شهر روزاریو قرار داشت. 

 

اما در سن 11 سالگی اندرس بود که داستانی تازه برای او رقم خورد.در سن ۱۱ سالگی تشخیص داده‌شد که او با کمبود هورمون رشد مواجه‌است. ریور پلاته به پیشرفت مسی علاقه نشان داد اما پول کافی برای پرداخت هزینه‌های درمان بیماری مسی که ۹۰۰ دلار در ماه بود را  نداشت.

از شانس خوب مسی کارلس رکساچ، مدیر ورزشی وقت باشگاه بارسلونا، توسط بستگان مسی در لیدا و کاتالونیا، از استعداد او آگاه شده‌بود و مسی و پدرش آماده برای ترتیب دادن مذاکره با او اماده  بودند.رکساچ، بدون کاغذی در دست، پیشنهاد قرارداد مسی را بر روی دستمال کاغذی نوشت.بارسلونا پیشنهاد برای پرداخت هزینه‌های درمانی را پذیرفت به شرط آنکه مسی حاضر به نقل مکان به اسپانیا باشد. مسی و پدرش به بارسلون نقل مکان کردند، جایی که او در آکادمی جوانان باشگاه ثبت نام کرد. 

 

مسی  در دوران نوجوانی درد زیادی را متحمل شده است به طوری که شاید باور نکنید او هر روز در دوران نوجوانی به پاهای خود امپول میزد.لیونل هر وقت  از نوجوانی خود و امپول ها صحبت میکند بدنش میلرزد. اما ان دوران سخت را با کمک باشگاه بارسلونا پشت سر گذاشت ولیونل  کارش را در تیم جوانان بارسلونا آغاز کرد. 

 

او  به زودی توانست در ترکیب تیم دوم بارسلونا جایگاه ثابتی به دست آورد. در آن فصل وی رکورد جالبی برجای گذاشت. میانگین بیش از یک گل در هر بازی. مسی در آن فصل توانست در 30 بازی 37 گل به ثمر برساند. 

مسی اولین بازی رسمیش را در ترکیب اصلی بارسلونا در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۳ موقعی که ۱۶ سال و ۱۴۵ روز داشت در دیداری دوستانه مقابل پورتو انجام داد. کمتر از یک سال بعد، در ۱۶ اکتبر ۲۰۰۴، فرانک ریکارد، مسی را در بازی مقابل اسپانیول به میدان فرستاد تا اولین بازیش را در لالیگا انجام دهد (در حالی که ۱۷ سال و ۱۱۴ روز سن داشت). او تاکنون سومین بازیکن جوان بارسا است که در لالیگا بازی کرده‌است. جوانترین بازیکنی که در لیگ برای باشگاه به میدان رفته‌است بویان کرکیچ است که این رکورد را در سپتامبر ۲۰۰۷ به‌دست آورد. 

 

 وقتی لیونل اولین گل خود را برای باشگاه در برابر آلباسته در تاریخ ۱ مه ۲۰۰۵ به‌ثمر رساند، تنها ۱۷ سال و ده ماه و هفت روز سن داشت و همین هم باعث شد که جوانترین گلزن تاریخ بارسلونا در لالیگا شود. البته تا زمانی که کرکیچ با گل زدن روی پاس گل مسی در سال ۲۰۰۷ این رکورد را شکست. 

 

مسی در مورد مربی سابقش فرانک رایکارد گفته است: واقعیت این است که ریکارد عامل اصلی پیشرفت من بود. اعتمادی که او در موقعی که  فقط شانزده یا هفده ساله بودم به من داشت را هرگز فراموش نخواهم کرد.

           به مسی این شانس را دادند تا بتواند به عضویت تیم ملی اسپانیا دربیاید اما وی این پیشنهاد را رد کرد. در ژوئن سال 2004 مسی در بازی دوستانه بین دو تیم فوتبال زیر 20 ساله‌های آرژانتین و پاراگوئه به میدان رفت.در ژوئن 2005 توانست همراه با تیم زیر 20 ساله‌های آرژانتین به مقام قهرمانی مسابقات جام جهانی جوانان دست یابد. لیونل با زدن 6 گل کفش طلایی مسابقات و توپ طلایی بهترین بازیکن تورنمنت را نیز تصاحب کرد. با وجود این که لیونل بسیار جوان بود همیشه وی را با دیگو مارادونا مقایسه می‌کردند. 

 

در تاریخ 27 ژوئن باشگاه بارسلونا قرارداد جدیدی با مسی تا سال 2010 منعقد کرد. در این قرارداد یک ماده وجود دارد که در آن آمده است هر تیمی می‌تواند با پرداخت مبلغ 150 میلیون یورو، مسی را به خدمت بگیرد. این مبلغ  30 میلیون یورو بیشتر از مبلغ فروش رونالدینیو است. 

 

در سال 2005 خوزه پکرمن، لیونل مسی را به تیم ملی بزرگسالان آرژانتین دعوت کرد. وی اولین بازی‌اش را برابر مجارستان انجام داد. مسی در دقیقه 63 وارد میدان شد اما به فاصله 40 ثانیه از زمین مسابقه اخراج شد.  از همین ابتدا معلوم بود پیراهن البی سلسته برای او خوش یمن نیست .پس از این مسابقه، مسی اولین بازی واقعی خود را برای تیم ملی آرژانتین برابر پاراگوئه انجام داد. 

 

وی اولین بازی خود را در جام باشگاه‌های اروپا در تاریخ 27 سپتامبر و در برابر اودینسه انجام داد. در دسامبر همان سال روزنامه ایتالیایی توتو اسپورت جایزه پسر طلایی 2005 را که به بهترین بازیکن زیر 21 سال اروپا داده می‌شود، به لیونل مسی داد. او توانست بالاتر از وین رونی، لوکاس پودولسکی و کریستیانو رونالدو قراربگیرد. 

 

مصدومیت شدید باعث شد مسی به مدت دو ماه از کلیه فعالیت‌های ورزشی دور بماند. به خاطر این مصدومیت حضور وی در جام جهانی 2006 در هاله‌ای از ابهام فرو رفت. با این وجود نام لیونل مسی را به عنوان بازیکن تیم ملی آرژانتین  برای حضور در جام جهانی تحویل مقامات برگزاری مسابقات دادند.{که از شریط لئو در این تورنومنت خبر دارید} 

 

مسی پس از روماریو (فصل 94-93) اولین بازیکن بارسلونا بود که توانست در معروف‌ترین دربی اسپانیا هت تریک کند. در این فصل مسی گلی به ثمر رساند که همگان دوباره وی را با مارادونا مقایسه کردند. جانشین همانند مارادونا در بازی با انگلستان توپ را دریافت کرد، 62 متر با توپ حرکت کرده 6 نفر از بازیکنان حریف را پشت سر گذاشت و دروازه ختافه را گشود.البته پس از ان گل او یک گل دیگر زد که کاملا شبیه به گل دست خدا مارادونا بود.

تمام کارشناسان ورزشی جهان این گل را مشابه گل قرن مارادونا دانسته و پس از این گل، مطبوعات اسپانیا به وی لقب «مسیدونا» دادند. 

 

 

افتخارات: 

 

قهرمانی در رقابت های فوتبال زیر بیست سال جهان ۲۰۰۵

    قهرمانی در سوپرجام اروپا ۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸ و ۱۱-۲۰۱۰

    قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا ۰۶-۲۰۰۵ ۰۹-۲۰۰۸ و ۱۱-۲۰۱۰

    قهرمانی در لالیگای اسپانیا ۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸ ٬۲۰۱۰-۲۰۰۹ و ۱۱-۲۰۱۰

    قهرمانی در سوپر جام اسپانیا ۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸، ۱۰-۲۰۰۹ و ۱۱-۲۰۱۰

     قهرمانی در کوپا دل ری ۰۹-۲۰۰۸

۲۰۰۹و۲۰۱۱ قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان 

 

افتخارات فردی:

    بهترین گلزن جام جهانی زیر بیست سال ۲۰۰۵

    بهترین بازیکن جام جهانی زیر بیست سال ۲۰۰۵

    بهترین بازیکن جوان جهان ۲۰۰۶

    توپ طلایی اروپا ۲۰۰۹

    بهترین بازیکن فوتبال جهان ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱

    بهترین گلزن لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ 

 

به قول مزدک میرزایی گزارش گر محبوب رسانه ملی که در بازی بارسا ارسنال از بازی زیبای مسی احساساتی شده بود.خدایا تو را شکر می کنیم که ما را در زمانی قرار دادی که بازی مسی را ببینیم.
 
 
 
 

مهدی شریفی

 
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد